Beleidsadviseur De Nederlandsche Bank: Bitcoin heeft laatste fase van financiële bubbel nooit bereikt

2

Uit een onderzoek van Joost van der Burgt, beleidsadviseur bij De Nederlandsche Bank (DNB), is gebleken dat er een samenhang is tussen de de prijsbewegingen van Bitcoin (BTC) en het aantal Google-zoekopdrachten naar de dominante cryptocurrency. Dat meldt de econoom aan CNCB via een telefonisch interview.

De correlatie tussen de zoekopdrachten met het trefwoord “Bitcoin” op Google en de prijs van BTC, wat volgens van der Burgt duidelijk aantoonbaar van mei 2017 tot februari dit jaar, daarna kon er geen duidelijke link meer gelegd worden tussen beide factoren. Over vorig jaar meldde hij het volgende tegen CNBC:

Telkens als Bitcoin in het nieuws was, of het nou positief of negatief was, ging de prijs dienovereenkomstig omhoog.

Het verband tussen de zoekopdrachten en de BTC-prijs was nagenoeg perfect tot december vorig jaar. Van der Burgt stelt dat het misschien geen toeval was dat dat ook het moment was dat de Bitcoin-futures geïntroduceerd werden:

Ik neem aan dat vanwege de introductie van de futures, de bubbel wellicht leeggelopen was voordat het op een niveau kwam waar het volledig zou knappen.

In het videootje dat CNBC bij het artikel over van der Burgt plaatste, wordt aan de hand van de 17e-eeuwse tulpenmanie uitgewijd over de vijf fases van een financiële bubbel: innovatie, optimisme, speculatie, euforie en paniek. Volgens van der Burgt voldeed Bitcoin aan de eerste vier fasen van, maar liep de bubbel leeg voordat de laatste fase, paniek, bereikt was:

Het was niet echt paniek, het was meer even schrikken

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je dan op onze push-berichten, Facebook– of Twitter pagina.

2 REACTIES

  1. Als fase vijf nooit is bereikt, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat fase vier nooit heeft plaatsgevonden. Denk daar maar eens over na. Aangezien de opmerking inzake de futures nergens mee wordt onderbouwd, is het causaal verband met het ontbreken van fase vijf onnavolgbaar. Verder verzwakt de correlatie met de zoekopdrachten altijd met verloop van de factor tijd. De meeste mensen hebben hun kennis reeds opgedaan, en als ze als nieuweling gaan kopen houdt dat niet in dat er per definitie een zoekopdracht aan vooraf is gegaan. Waarschijnlijk hebben zij de kennis reeds opgedaan. Daar komt veder bij dat er steeds meer fondsen tot aankoop overgaan, zonder individuele aankopen. Hetwelk automatisch honderdduizenden zoekopdrachten voorkomt. Weer een verhaal zonder enig wetenschappelijke onderbouwing. En dat werkt dan bij DNB.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Laatste nieuws