Foto: hxdbzxy/Shutterstock
De Amerikaanse beursfondsen (ETF’s) voor Bitcoin beleven hun zwaarste periode sinds de lancering.
De fondsen zagen in de afgelopen 30 handelsdagen maar liefst 6,35 miljard dollar (5,55 miljard euro) vertrekken.
Daarmee is een nieuw uitstroomrecord gevestigd terwijl de koers zo’n 17 procent van zijn waarde verloor. Toch begint de uitstroom langzamerhand af te nemen.
Alleen belangrijk cryptonieuws. Volg Crypto Insiders gratis via WhatsApp.
In het kort
- De Bitcoin-ETF’s zagen in 30 handelsdagen een recorduitstroom van 6,35 miljard dollar (5,55 miljard euro).
- De koers van bitcoin daalde de afgelopen maand met 17 procent en handelt nu rond de 64.129 dollar.
- Desondanks is de uitstroom afgelopen week met 87 procent afgenomen vergeleken met de piek begin juni.
Bitcoin-ETF’s lijden recorduitstroom
Voor de zesde week op rij stroomde er vorige week geld uit de Bitcoin-ETF’s.
De totale netto-uitstroom over de afgelopen 30 handelsdagen komt inmiddels uit op 6,35 miljard dollar (5,55 miljard euro).
Volgens Galaxy Research is dit de zwaarste periode van uitstroom sinds de lancering in januari 2024.
De cumulatieve instroom in de fondsen is hierdoor gedaald van een piek van 63 miljard dollar in oktober 2025 naar 53,4 miljard dollar.

Markt onder druk, maar uitstroom neemt af
De uitstroom wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren. Tijdens de huidige bearmarkt nemen veel beleggers een stapje terug.
Ook macro-economische tegenwind, zoals stijgende inflatie in de VS en geopolitieke spanningen tussen de VS en Iran, speelt een rol. Het zorgt voor een ‘risk-off’ sentiment, waardoor investeerders hun kapitaal verplaatsen naar ‘veiligere’ activa.
De kapitaalvlucht uit de ETF’s ging gepaard met een dalende bitcoin koers. De prijs daalde de afgelopen maand met ruim 17 procent naar circa 64.129 dollar. Dit is zo’n 49 procent onder de recordprijs van 126.000 dollar van oktober 2025.
Toch begint de uitstroom langzamerhand af te nemen. In de week van 5 juni vertrok nog zo’n 1,72 miljard dollar uit de ETF’s. Afgelopen week was dat afgenomen naar 227 miljoen dollar.
Ook is de daling van de bitcoin koers afgeremd. Op 5 juni dook bitcoin nog onder de 60.000 dollar, maar lijkt sindsdien enigszins te stabiliseren rond de 64.000 dollar.
Cryptobot steeds populairder in Nederland
Nu de markt blijft bewegen, kiezen steeds meer handelaren ervoor om een deel van hun trades te automatiseren. Bots spelen continu in op kleine bewegingen, 24 uur per dag – en laten indrukwekkende resultaten zien. Zijn bots al onderdeel van jouw strategie?
Nederlanders en Belgen krijgen tijdelijk tot 100 XRP bij het opzetten van een bot bij OKX via deze link. Nieuwe gebruikers ontvangen daarnaast €20 in bitcoin extra.
Let op: Beleggen in crypto brengt risico’s met zich mee. Handel alleen met geld dat u kunt missen.
📲 Ontvang net als duizenden Nederlanders direct meldingen van het belangrijk cryptonieuws – download de gratis Crypto Insiders app.