Foto: Ken stocker/Shutterstock
Bitcoin heeft gisteren de week afgesloten op zijn laagste niveau in 21 maanden tijd. Vannacht is de koers wel weer wat opgekrabbeld en dat lijkt het gevolg te zijn van de eerste bemoedigende berichten na de eerste ronde vredesgesprekken tussen Iran en de Verenigde Staten.
BTC schommelt door onduidelijkheid over Iran
Afgelopen weekend is bitcoin amper van zijn plek af geweest. Zoals gewoonlijk werd er relatief weinig gehandeld en de koers heeft in een smalle range bewogen.
Het weekend werd afgetrapt op 63.000 dollar en gisteren vroeg in de ochtend werd het hoogste punt bereikt van bijna 64.500 dollar.

Gisteravond ging de bitcoin koers in een paar uur tijd met 1,5 procent onderuit en dat kwam hoogstwaarschijnlijk door berichten (van Iraanse televisie) dat de Iraanse delegatie in Zwitserland zou zijn weggelopen van de onderhandelingen met de VS na het dreigement van Donald Trump.
De Amerikaanse president dreigde met nieuwe aanvallen als ze niet stoppen ‘’met het veroorzaken van problemen door hun goedbetaalde handlangers in Libanon’’, verwijzend naar Hezbollah.
Rond 02:00 uur bereikte bitcoin een dieptepunt van 63.250 dollar en daarna is de koers in anderhalf uur met 2 procent hersteld. Opnieuw werd de koers tegengehouden bij 64.500 dollar.
Uiteindelijk bleek dat de gesprekken niet waren beëindigd maar slechts gepauzeerd. Bemiddels Pakistan en Qatar melden vannacht dat een stappenplan is overeengekomen om binnen zestig dagen tot een definitieve vredesdeal is komen. Vorige week werd een raamakkoord getekend die het staakt-het-vuren verlengd en de Straat van Hormuz heropend.
Uiteindelijk bleek dat de gesprekken niet waren beëindigd, maar slechts gepauzeerd. Bemiddelaars Pakistan en Qatar melden vannacht dat er een stappenplan ligt om binnen zestig dagen tot een definitieve vredesdeal te komen. Vorige week werd al een raamakkoord getekend dat het staakt-het-vuren verlengde en de Straat van Hormuz heropende.
Bitcoin zet sinds de bodem van 59.000 dollar van begin juni steeds hogere dieptepunten neer, een teken dat kopers telkens eerder ingrijpen. Om die opwaartse trend te bewaken, moet de koers nu boven de 67.300 dollar zien te breken.
Op de wekelijkse grafiek is gisteren dus de laagste sluiting sinds september 2024 geboekt. Maar het goede nieuws is dat het 200-weekse gemiddelde nu voor de derde week op rij met succes is verdedigd. In de bearmarkten van 2015 en 2018 hield de koers hier stand, alleen in 2022 is het nog een stukje verder gedaald.
Op het moment van schrijven staat de bitcoin koers op crypto exchange OKX op 64.258 . Op de Nederlandse cryptobeurs Bitvavo komt de BTC prijs in euro daarmee uit op 56.008. Ten opzichte van 24 uur geleden staat BTC 0,13 procent in de min.
Grote verliezen bij HYPE en zcash
De rest van de markt heeft vannacht ook een herstel doorgemaakt. Toch zijn er nog genoeg altcoins die een aantal procent goedkoper zijn dan gisteren. Neem bijvoorbeeld hyperliquid dat 4,40 procent lager staat of zcash dat zelfs 5,02 procent in de min staat.
Solana is de grootste stijger binnen de top 10 met een winst van 1,15 procent. Verder is ethereum 0,19 procent gestegen, ripple 0,78 procent gedaald en dogecoin 0,08 procent gestegen.
Tip: Nederlanders die vandaag €1,- storten krijgen €21,- bij Bybit
Bybit deelt uit: gebruikers kunnen op dit moment profiteren van een actie waarbij een storting van €1 wordt beloond met €20 in bitcoin. Na het aanmaken en verifiëren van een account wordt de bonus automatisch toegekend.
Ook gebruikers die in het verleden al een Bybit-account hadden, maar deze nog niet hebben omgezet naar het Europese platform, kunnen gebruikmaken van deze actie.
👀 Meer informatie en meepakkenLet op: Beleggen in crypto brengt risico’s met zich mee. Handel alleen met geld dat u kunt missen.