Foto: Blur_Stock / Shutterstock.com
Het was een pittige week voor de cryptomarkt. Bitcoin zakte door een cruciaal steunniveau en trok daarmee de rest van de cryptomarkt verder in het slop. De daling lijkt deels aangewakkerd door ontwikkelingen op de aandelenmarkt.
Ondertussen dreigt het cryptolandschap in Europa ingrijpend te veranderen, omdat 90 procent van de cryptobedrijven in Europa niet op tijd een benodigde Europese cryptovergunning kreeg. Wekelijks de nieuwsbrief ontvangen? Vul dan hieronder je e-mail in!
In het kort:
- Bitcoin zakte onder de 60.000 dollar, waardoor nu duidelijk is dat de bodem eerder nog niet bereikt was.
- Op de aandelenmarkt lijkt de stoom eruit, ondanks signalen dat de AI-zeepbel nog niet is geknapt.
- Binance en veel andere cryptobedrijven kregen niet op tijd een Europese cryptovergunning en moeten hun deuren sluiten voor Europese gebruikers.
Bitcoin daalt onder de 60.000 dollar
Donderdag daalde de bitcoinkoers onder de 60.000 dollar, naar een voorlopige nieuwe bodem op ongeveer 58.000. De koers schommelt daar nu iets boven, maar het vertrouwen van beleggers kreeg een flinke klap.
De daling bewees namelijk dat de bodem nog niet bereikt was op 6 februari, toen de koers kort de 60.000 aantikte. Velen hoopten dat dit de bodem was en dat een nieuwe bullmarkt was gestart. Dat werd mede aangewakkerd door een opmars terug naar 82.500 dollar.
Nu de koers echter is teruggezakt en onder de 60.000 dollar daalde, is duidelijk dat er van een bullmarkt nog geen sprake is. Veel analisten verwachten nu een verdere daling. Desondanks verwachten de meeste analisten wel dat de bodem nabij is.
Meegetrokken door de aandelenmarkt
De bitcoin koersdaling op donderdag lijkt veroorzaakt door de aandelenmarkt. Daar daalden de koersen donderdag nadat bekend werd dat de inflatie hoog uitviel, waarna bitcoin en de cryptomarkt volgden. Vermoedelijk trokken beursbeleggers uit voorzorg hun geld uit allerlei beleggingen, waaronder crypto.
De uitstroom bij bitcoin-beursfondsen was dan ook hoog. Op donderdag haalden beleggers ruim 600 miljoen euro uit de bitcoin-beursfondsen. De totale uitstroom in juni was maar liefst 5,6 miljard euro.
Onzekerheid over Strategy
Daarnaast heerst er onzekerheid op de cryptomarkt, vanwege bitcoin-investeringsbedrijf Strategy. Dat bedrijf haalde miljarden op om bitcoin te kopen, met behulp van aandelenuitgiftes en andere financiële constructies. Het bedrijf dreigt nu echter in de problemen te komen door de dalende bitcoinkoers.
Vooral de implosie van het bitcoin-aandeel STRC speelt het bedrijf parten. Veel beleggers vrezen dat Strategy genoodzaakt zal zijn om grote hoeveelheden bitcoin te verkopen om de constructie te herstellen, maar dat zou de bitcoinkoers nog lager kunnen stuwen.
Deze week werd bovendien bekend dat Strategy wordt onderzocht door een advocatenkantoor, in verband met mogelijke overtredingen van de wet. Als dat leidt tot rechtszaken kan het bedrijf verder in de problemen komen.
Trendverschuiving op de aandelenmarkt
Ook op de aandelenmarkt lijkt de stoom er op dit moment even uit. Nadat de aandelenindex S&P 500 begin deze maand piekte op 7.600 punten, lijkt daarna een neerwaartse trend gestart. Inmiddels staat de index op 7.350 punten en de daling lijkt nog niet ten einde.
Na de beursgang schoot de koers van ruimtevaartbedrijf SpaceX door het dak. Elon Musk werd als gevolg ’s werelds eerste biljonair. Sindsdien is de koers echter weer helemaal teruggezakt en is alle koerswinst verdwenen. Musk is nu ook geen biljonair meer.
Er heersen al langere tijd zorgen over de aandelenmarkt en de snelle groei in de afgelopen periode. Sommigen vrezen voor een AI-zeepbel en de gevolgen als deze knapt. De trendverschuiving in de afgelopen maand zou daar een voorteken van kunnen zijn, maar voor zekerheid is het nog te vroeg.
Toch werd de vrees deze week getemperd door de uitzonderlijk goede kwartaalcijfers van chipfabrikant Micron. Dat kan erop wijzen dat er nog meer groei in het verschiet zit. Wel hangen de zorgen nog altijd als een zwaard van Damocles boven de markt.
90% van de cryptobedrijven in Europa verdwijnt
Ondertussen dreigt het Europese cryptolandschap drastisch te veranderen. Van de pakweg 3.000 cryptobedrijven die in Europa actief zijn, heeft slechts zo’n tien procent een Europese cryptovergunning op tijd gekregen.
Deze vergunning hebben cryptobedrijven vanaf 1 juli nodig om in de Europese Unie actief te mogen zijn. Cryptobedrijven die de vergunning niet op tijd hebben, zullen hun deuren voor Europese gebruikers moeten sluiten. Vanaf volgende week zullen veel cryptobedrijven daardoor waarschijnlijk niet meer beschikbaar zijn voor Europese gebruikers.
Meest noemenswaardig is dat ’s werelds grootste cryptobeurs Binance daarom vertrekt uit Europa. De vergunningaanvragen van de cryptobeurs liepen vast. Wel zegt Binance de vergunning alsnog na te streven en dat het van plan is in de toekomst terug te keren.
Andere grote cryptobeurzen die nog geen vergunning hebben zijn Upbit, Bitget, Bitfinex, Mexc en HTX. Gebruikers van deze cryptobeurzen die op zoek zijn naar een alternatief kunnen eventueel terecht bij partijen die wel een vergunning hebben, zoals OKX of Bitvavo.
Vandaag: Meld je aan bij Bitvavo en ontvang €20 bitcoin bonus
Bitcoin is weer volop actief, Bitvavo geeft je een duwtje in de rug: je ontvangt bij registratie en je eerste aankopen gratis bitcoin. Kies zelf waar je in stapt, en ervaar het meest gekozen platform van Nederland. Handel samen met 1,5 miljoen Nederlanders op Bitvavo.
Registreer je vandaag en ontvang €20 in bitcoin bij het verhandelen van €100. Binnen één minuut zit je erin – aanmelden is gratis.
Beleggen in crypto is volatiel en risicovol. Je kunt je hele inleg verliezen