Foto: PJ McDonnell/Shutterstock
Bitcoin maakte deze week een scherpe duik naar bijna 58.000 dollar, het laagste niveau sinds eind 2024.
De klap liet duidelijke sporen achter op de markt: bijna 11 miljoen bitcoin stond onder water.
Dat is het hoogste aantal ooit en overtreft zelfs de dieptepunten van eerdere bearmarkten. Toch zien sommige analisten het juist als een bodemsignaal.
Tip: Ontvang het belangrijkste cryptonieuws als eerste via de gratis Crypto Insiders app.
In het kort
- Een recordhoeveelheid van 10,83 miljoen BTC, zo’n 54 procent, stond deze week onder water.
- Dit gebeurde nadat de koers woensdag kortstondig daalde tot circa 58.100 dollar.
- Ook langetermijnhouders werden opvallend geraakt: bij deze groep stond 5,58 miljoen BTC op verlies.
Recordaantal Bitcoin onder water
Het aantal bitcoins dat op verlies staat, bereikte deze week een record van 10,83 miljoen stuks. Dat blijkt uit data van Glassnode.
Dat komt uit op zo’n 54 procent van het circulerende aanbod. Dit is meer dan de pieken die werden gezien tijdens eerdere dieptepunten in de markt.
De korte dip onder 60.000 dollar bleek genoeg om het verliesgevende aanbod naar een nieuw record te duwen. Daarmee werd duidelijk hoe zwaar dit prijsniveau inmiddels weegt voor de markt.
Het huidige niveau is vergelijkbaar met de bodems van de marktcycli in 2019, 2020 en 2022. Vier maanden geleden lag de piek nog op 9,8 miljoen BTC.

Ook lange-termijn houders voelden de pijn
Ook investeerders die hun munten lang vasthouden, de zogenoemde long-term holders (LTH’s), werden geraakt.
Dit zijn bezitters die hun bitcoin minimaal 155 dagen niet hebben verplaatst, aldus analyseplatform Glassnode.
Bij deze groep stond 5,58 miljoen BTC op verlies, goed voor 37 procent van hun totale bezit. Dit is het op een na hoogste niveau ooit, net achter de piek van maart 2020.
In totaal bezit deze groep een recordhoeveelheid van 14,8 miljoen bitcoins. Dit komt neer op bijna 75 procent van het totale circulerende aanbod van ongeveer 20,05 miljoen BTC.
Bodemsignaal voor Bitcoin?
De extreme verliesstand kan ook anders worden gelezen: als mogelijk bodemsignaal.
Tijdens eerdere dieptepunten van bearmarkten stond ook vaak ongeveer de helft van alle bitcoin onder water. Ook de koersdaling van circa 50 procent vanaf het record van 126.000 dollar past bij eerdere grote correcties.
Daar komt bij dat bitcoin de zone rond de 58.000-59.000 dollar inmiddels voor de tweede keer heeft getest, wat kan wijzen op de vorming van een dubbele bodem.
Toch blijft voorzichtigheid geboden. De angst in de markt is nog altijd groot, terwijl de inflatie en rente in de Verenigde Staten hoog blijven. Bovendien bevindt bitcoin zich mogelijk nog vroeg in de bearmarktfase. Een bodemsignaal is dus geen garantie dat de bodem al definitief is gezet.
Crypto deal van de week: Claim tot €320 in bitcoin bij OKX
De cryptomarkt draait op volle toeren – is dit hét moment om een vliegende start te maken? OKX geeft iedereen die zich hier aanmeldt en begint te handelen tot 320 euro aan gratis bitcoin. Het platform timmert flink aan de weg en is bekend van onder andere samenwerkingen met McLaren en Manchester City. Het platform groeit enorm in Nederland door de lage tarieven en groeiend aanbod.
Meld je in 1 minuut gratis aan – en pak hier je bitcoin-bonus uit.
👀 Bekijken & Bitcoin claimenLet op: Beleggen in crypto brengt risico’s met zich mee. Handel alleen met geld dat u kunt missen.
📲 Ontvang net als duizenden Nederlanders direct meldingen van het belangrijk cryptonieuws – download de gratis Crypto Insiders app.