Foto: Artit Wongpradu/Shutterstock
Bitcoin zou het digitale alternatief voor goud zijn, maar juist die vergelijking lijkt nu tegen de koers te werken.
Goud en zilver zijn, net als bitcoin, al wekenlang fors aan het dalen. De markt vraagt zich af waarom deze activa ineens zo sterk in tandem bewegen en waar het geld dan naartoe gaat.
Tip: Ontvang het belangrijkste cryptonieuws als eerste via de gratis Crypto Insiders app.
In het kort
- Bitcoin en de bredere cryptomarkt dalen sinds mei samen met goud en zilver.
- De markt speculeert dat dit komt door het afbouwen van de ‘debasement trade’.
- Ook vragen beleggers zich af waar het kapitaal dan naartoe stroomt.
Wordt Bitcoin geraakt door zijn eigen goudverhaal?
De gezamenlijke daling van bitcoin, goud en zilver lijkt geen toeval. Een verklaring wordt gezocht in de zogenoemde debasement trade.
Daarbij zoeken beleggers bescherming in schaarse activa, uit angst dat hoge schulden en overheidsuitgaven de waarde van traditioneel geld uithollen.
Goud en zilver zijn de klassieke voorbeelden daarvan. Bitcoin werd daar later vaak aan gekoppeld als digitale variant, vooral door de vaste maximale voorraad van 21 miljoen munten.
Juist die koppeling lijkt nu tegen bitcoin te werken. Sinds mei lijken beleggers deze debasement trade af te bouwen en stroomt veel kapitaal uit de edelmetalen.
Extra opvallend is dat bitcoin eerder minder sterk profiteerde van de stijging van goud en zilver, maar nu wel mee omlaag beweegt.
Wat gebeurt er met het geld?
De verkoopdruk lijkt vooral te komen door een strengere Federal Reserve en een sterkere dollar.
Hogere rentes maken veilige alternatieven aantrekkelijker, terwijl goud, zilver en bitcoin zelf geen rente opleveren.
Ook een sterkere dollar werkt tegen. Daardoor worden deze activa duurder voor kopers buiten de Verenigde Staten.
Deze trend is duidelijk terug te zien in de beursfondsen (ETF’s) voor Bitcoin en goud, melden analisten van The Kobeissi Letter.
De ETF’s voor Bitcoin en goud zagen sinds april samen ongeveer 12 miljard dollar aan uitstroom. Alleen al uit de Bitcoin-ETF’s verdween in de afgelopen zeven weken circa 8 miljard dollar.
Waar gaat dit geld dan naartoe? The Kobeissi Letter ziet dat de instroom naar ETF’s voor chipbedrijven, vooral halfgeleiders (semiconductors), in dezelfde periode sterk is verdubbeld.
Deze fondsen trokken sinds mei maar liefst 20 miljard dollar aan nieuw kapitaal aan. Het toont dat beleggers momenteel meer risico bereid zijn te nemen in AI dan in crypto.

OKX trakteert: Iedereen die zich aanmeldt ontvangt bitcoin
De bitcoin prijs blijft in beweging. Koop jij de dip van bitcoin, XRP of een andere crypto?
OKX nodigt je uit: meld je vandaag aan via de partnerlink en ontvang tot €320 in bitcoin.
Let op: Beleggen in crypto brengt risico’s met zich mee. Handel alleen met geld dat u kunt missen.