Foto: Tony Stock/Shutterstock
De cryptomarkt staat vandaag opnieuw onder druk en koersen kleuren wederom rood.
Ditmaal lijkt de druk niet vanuit de markt zelf te komen, maar doordat beleggers wereldwijd minder risico nemen.
De verkoopdruk komt vooral uit de traditionele markten, waar technologie- en chipaandelen hard worden geraakt.
Alleen belangrijk cryptonieuws. Volg Crypto Insiders gratis via WhatsApp.
AI- en tech-aandelen trekken crypto omlaag
De cryptomarkt lijkt vandaag mee te worden getrokken door rode aandelenmarkten.
Vooral AI- en chipaandelen vangen klappen. Die aandelen behoorden dit jaar tot de grote winnaars, maar beleggers lijken nu winst te nemen.
Dat raakt niet alleen aandelenmarkten, maar ook de cryptomarkt, omdat bitcoin en andere digitale munten steeds vaker meebewegen met risicovolle beleggingen.
Vooral in Azië is de druk zichtbaar. De Zuid-Koreaanse beursindex keldert met bijna 10 procent en de handel is stilgelegd. Ook andere Aziatische aandelenmarkten staan onder druk, met verliezen van meerdere procenten.

Ook Wall Street lijkt op een rode dag af te stevenen. Futures op de S&P 500 en Nasdaq 100 staan lager, wat erop wijst dat de verkoopdruk op technologieaandelen mogelijk doorzet zodra de Amerikaanse beurzen openen.
SpaceX staat daarbij extra in de schijnwerpers. Het aandeel staat ruim 16 procent in de min.

Bitcoin en altcoins maken scherpe duik
Bitcoin kwam gisteren nog kortstondig boven 65.000 dollar uit, maar is inmiddels teruggevallen naar 62.000 dollar. Dat is een daling van 4,6 procent.
Als bitcoin onder de grens van 62.000 dollar zakt, wordt de psychologische grens van 60.000 dollar belangrijk. Een breuk onder dat niveau zou de stemming verder kunnen verslechteren.

Altcoins vangen nog hardere klappen. Ethereum zakt met 7 procent naar 1.650 dollar. XRP verliest 5 procent van zijn waarde en komt op 1,10 dollar uit.
Solana vangt de hardste klap onder de grootste munten en zakt met 8 procent naar 68,50 dollar.
De totale marktwaarde van crypto zakt met ruim 3 procent naar 2,22 biljoen dollar.
Handelsbot deelt uit: Nederlanders ontvangen tot 100 XRP
De cryptomarkt slaapt nooit. Daarom kiezen steeds meer beleggers voor handelsbots die dag en nacht actief zijn en automatisch inspelen op koersbewegingen.
OKX beloont gebruikers die een bot opzetten momenteel met tot 100 XRP. Nieuwe gebruikers ontvangen daarnaast ook €20 in bitcoin cadeau.
👀 Bots Bekijken & XRP pakkenLet op: handelen in crypto en derivaten brengt risico’s met zich mee. Handel alleen met geld dat u kunt missen.
📲 Ontvang net als duizenden Nederlanders direct meldingen van het belangrijk cryptonieuws – download de gratis Crypto Insiders app.