Foto: Lucky-photographer/Shutterstock
Crypto bedrijven geven miljoenen uit om invloed te krijgen op Amerikaanse verkiezingen. Groepen die worden gesteund door de cryptosector hebben meer dan 7 miljoen euro uitgegeven aan media en advertenties.
Dat geld gaat naar kandidaten in 3 Amerikaanse staten. De uitslag kan later invloed hebben op de samenstelling van het Amerikaanse parlement in 2027, waar ook nieuwe cryptoregels worden besproken.
Tip: Ontvang het belangrijkste cryptonieuws als eerste via de gratis Crypto Insiders app.
In het kort
- Door crypto gesteunde groepen gaven meer dan 7 miljoen euro uit aan verkiezingssteun.
- Het geld gaat naar kandidaten in New York, Maryland en Utah.
- Na deze verkiezingen kunnen Colorado en Arizona de volgende staten worden.
Crypto sector steekt miljoenen in politiek
De uitgaven komen van politieke actiegroepen. Dat zijn organisaties die geld inzetten om kandidaten te steunen of tegen te werken tijdens verkiezingen.
Een van de grootste namen is Protect Progress. Deze groep is verbonden aan Fairshake, een bekende politieke groep die wordt gesteund door partijen uit de cryptowereld.
Protect Progress gaf ruim 450.000 euro uit aan media voor een kandidaat in Maryland. In 2 andere races ging het om veel grotere bedragen, met ruim 4,8 miljoen euro in Maryland en ruim 1,2 miljoen euro in New York.
Steun zorgt voor kritiek in Maryland
Niet iedereen is blij met de rol van cryptogeld in de verkiezingen. In Maryland riepen meerdere Democratische kandidaten op om grote geldstromen van buitenaf af te wijzen.
Zij spraken over geld van “crypto miljardairs” en speciale belangen. Daarmee doelen zij op rijke donateurs en groepen die via advertenties invloed proberen te krijgen op de uitslag.
Ook aan de Republikeinse kant wordt geld uitgegeven. Defend American Jobs, ook verbonden aan Fairshake, meldde meer dan 350.000 euro aan steun voor een kandidaat in Utah.
Crypto sector richt blik op volgende staten
De miljoenenuitgaven lijken onderdeel van een grotere politieke campagne vanuit de cryptosector. Eerder werd in Alabama al meer dan 10 miljoen euro uitgegeven aan advertenties rond een verkiezingsronde.
De komende weken volgen mogelijk nieuwe staten. Colorado houdt op 30 juni voorverkiezingen en Arizona volgt op 21 juli.
Voor crypto bedrijven is deze politieke strijd belangrijk. Wie straks in het parlement zit, kan namelijk meebeslissen over nieuwe regels voor de cryptomarkt.
Handelsbot deelt uit: Nederlanders ontvangen tot 100 XRP
De cryptomarkt slaapt nooit. Daarom kiezen steeds meer beleggers voor handelsbots die dag en nacht actief zijn en automatisch inspelen op koersbewegingen.
OKX beloont gebruikers die een bot opzetten momenteel met tot 100 XRP. Nieuwe gebruikers ontvangen daarnaast ook €20 in bitcoin cadeau.
👀 Bots Bekijken & XRP pakkenLet op: handelen in crypto en derivaten brengt risico’s met zich mee. Handel alleen met geld dat u kunt missen.
📲 Ontvang net als duizenden Nederlanders direct meldingen van het belangrijk cryptonieuws – download de gratis Crypto Insiders app.