Foto: rarrarorro (Shutterstock)
Iran heeft het overleg in Zwitserland verlaten uit protest tegen dreigingen vanuit Amerika. Volgens Iraanse staatsmedia stapte de delegatie op nadat president Donald Trump opnieuw dreigde met actie tegen Iran.
Teheran noemt de dreigingen een schending van de afspraken die op 18 juni zijn gemaakt. Die afspraken moesten juist voorkomen dat partijen geweld of dreiging gebruiken.
Tip: Ontvang het belangrijkste cryptonieuws als eerste via de gratis Crypto Insiders app.
In het kort
- Iran heeft het overleg in Zwitserland verlaten uit protest tegen Amerikaanse dreigingen.
- Teheran zegt dat de afspraken van 18 juni zijn geschonden.
- Bitcoin bleef na het nieuws opvallend stabiel en staat rond de 64.500 dollar.
Iraanse delegatie verlaat overleg
De Iraanse delegatie heeft het overleg in Zwitserland verlaten. Volgens het Iraanse persbureau Tasnim gebeurde dat uit protest tegen dreigingen van president Donald Trump.
Volgens Iran gaan die dreigingen in tegen de afspraken die op 18 juni zijn gemaakt. In die afspraak staat dat partijen geen geweld of dreiging mogen gebruiken.
Tasnim meldt dat de gesprekken na ongeveer 1,5 uur werden onderbroken voor overleg tussen de delegaties. Door de uitspraken van Trump weigerde de Iraanse delegatie daarna terug te keren naar de vierpartijengesprekken.
Het is nog niet duidelijk of Iran later weer aansluit bij het overleg. Bemiddelaars uit Qatar en Pakistan proberen de gesprekken volgens Tasnim nog wel op gang te houden.
Pakistan probeert overleg op gang te houden
Na het vertrek van Iran sprak de Amerikaanse vicepresident JD Vance verder met de Pakistaanse premier Shehbaz Sharif.
New footage captures the moment the Iranian delegation supposedly left the negotiation venue in Switzerland in “protest” over President Trump’s threats
VP JD Vance proceeds to speak with Pakistani PM Shehbaz Sharif following the Iranians’ exit. https://t.co/uGBtsyEnMp pic.twitter.com/l3nad3FSxz
— The Kobeissi Letter (@KobeissiLetter) June 21, 2026
Pakistan is samen met Qatar betrokken als bemiddelaar bij de gesprekken. Dat betekent dat het land probeert om Amerika en Iran toch met elkaar in gesprek te houden.
Volgens Tasnim gingen de gesprekken door via berichten tussen de verschillende partijen. De bemiddelaars proberen zo te voorkomen dat het overleg helemaal stilvalt.
Bitcoin blijft opvallend stabiel
Bitcoin bleef na het nieuws opvallend rustig. De koers steeg zelfs iets en staat op het moment van schrijven rond de 64.500 dollar.

Dat verschilt van vorige week, toen nieuwe spanningen tussen Israël en Libanon juist voor meer druk op de markt zorgden. Bitcoin zakte toen richting de 62.000 dollar.
Handelsbot deelt uit: Nederlanders ontvangen tot 100 XRP
De cryptomarkt slaapt nooit. Daarom kiezen steeds meer beleggers voor handelsbots die dag en nacht actief zijn en automatisch inspelen op koersbewegingen.
OKX beloont gebruikers die een bot opzetten momenteel met tot 100 XRP. Nieuwe gebruikers ontvangen daarnaast ook €20 in bitcoin cadeau.
👀 Bots Bekijken & XRP pakkenLet op: handelen in crypto en derivaten brengt risico’s met zich mee. Handel alleen met geld dat u kunt missen.
📲 Ontvang net als duizenden Nederlanders direct meldingen van het belangrijk cryptonieuws – download de gratis Crypto Insiders app.