Simon Bosch Simon Bosch
28/08/2021 07:45 2 min. leestijd
Bijgewerkt op 28/08/2021 07:45

Social media, maar dan zonder irritante advertenties… Met blockchain kan het wél

Nieuws
social_media_maar_dan_zonder_irritante_advertenties_met_blockchain_kan_het_wel

Stel je eens voor, je zit op een social mediaplatform, maar je wordt niet omvergeblazen door een buitensporige hoeveelheid advertenties. Op bestaande platformen kun je daar wel naar fluiten, maar het Nederlandse bedrijf AIOW pakt het anders aan. Met behulp van blockchain-technologie maken zij een social mediaplatform waarop advertenties niet de boventoon voeren in de gebruikerservaring.

Of je nu tien keer dezelfde advertentie voor een paar schoenen ziet of die oneindige stroom aan advertenties krijgt over internetondernemen; na een tijdje is de lol en het nut er wel vanaf. De grote hoeveelheid aan advertenties bestaat simpelweg doordat dit is waar Facebook en Google hun geld mee verdienen: Facebook haalt bijvoorbeeld 82% van zijn inkomsten uit advertenties en in het tweede kwartaal van 2021 was Facebooks omzet per gebruiker ongeveer 17 Amerikaanse dollar. Dat is een stijging van bijna 46%!. Zelf heb je hier natuurlijk weinig profijt van.

Je zou het hedendaagse online adverteren zelfs kunnen zien als een vorm van agressieve reclame, waarbij de positie van de adverteerder (of het platform) wordt gebruikt om druk uit te oefenen op de consument. In Nederland is dit bij wet verboden.

Binnen de AIOW-app worden advertenties echter opgenomen binnen een apart tabblad, zodat ze je tijdlijn met berichten niet vervuilen. Als je een proefabonnement of een korting van bijvoorbeeld een lokaal bedrijf niet interessant vindt klik je gewoon niet op dit tabblad en heb je dus ook geen last van de advertenties.

Je vrienden in de app kan je belonen met likes, AIOW-tokens of allebei. Verder kun je maximaal 150 van deze vrienden die je volgt – personen en bedrijven –  markeren als favorieten. Van deze 150 favorieten zie je dan ook daadwerkelijk updates verschijnen op je tijdlijn.

Social media moet anders, dat mag duidelijk zijn. Het netwerkeffect van social media komt voor dit project goed van pas. Als meer mensen overstappen op AIOW, dan wordt de stimulans voor andere mensen om dat ook te doen groter. Hoe meer mensen overstappen, des te sneller je af bent van het achterhaalde advertentiemodel. AIOW denkt daadwerkelijk mee met de gebruiker. Daarom luidt het motto van AIOW dan ook: ‘Samen veranderen we sociale media!’

Deel dit artikel
Simon Bosch

Simon is fanatiek macro-analist en doet grondig onderzoek naar alles waar de meeste mensen juist niet naar willen kijken. Alles in de financiële, maatschappelijke en geopolitieke wereld met twee kanten is interessant genoeg om te onderzoeken. Als een onderwerp geen twee kanten heeft, dan is er dringend een sceptische blik nodig — onderwerpen zonder twee kanten bestaan niet. De wereld is kapot, en hij is ervan overtuigd dat crypto een deel van de oplossing kan vormen.

Net binnen
Trending
Crypto update: solana en polkadot schitteren met grote stijgingen
Nieuwe cryptomunt ontploft en stijgt met 35.000% in 1 minuut
Crypto miljonair ziet vermogen in één nacht verdampen door crash
Crypto miljonair ziet vermogen in één nacht verdampen door crash
Bitcoin koers maakt opmerkelijke crash, cryptomarkt hard onderuit
Bitcoin koers maakt opmerkelijke crash, cryptomarkt hard onderuit
Crypto ontbijt: Bitcoin kosten dalen, miners kiezen AI, FTX verkoopt solana
Bitcoin whale ontwaakt na 14 jaar met 90.000.000% winst vlak voor halving
Bitcoin model laat zien hoelang de bullmarkt nog duurt na de halving
Bitcoin model laat zien hoelang de bullmarkt nog duurt na de halving
Advertentie
Advertentie