De Europese cryptomarkt staat aan de vooravond van een belangrijke deadline. Vanaf 1 juli mogen cryptobeurzen zonder MiCA-vergunning hun diensten niet langer aanbieden aan klanten in Europa.
Dat benadrukte Roy, General Manager bij OKX West-Europa, afgelopen weekend in de livestream van DoopieCash. Volgens hem wordt de impact van de nieuwe regels door veel gebruikers én sommige platforms nog altijd onderschat.
Vanaf 1 juli is het in heel Europa illegaal om nog cryptodiensten aan te bieden zonder licentie”
zei hij.
Toezichthouders worden streng
Volgens Roy is vooral de toon van Europese toezichthouders duidelijk. Hij wees onder meer op Frankrijk, waar de toezichthouder volgens hem zelfs heeft gewaarschuwd voor gevangenisstraffen.
In Frankrijk heeft de toezichthouder gezegd dat je als directeur van zo’n exchange twee jaar gevangenisstraf kunt krijgen als je zonder licentie diensten blijft aanbieden.”
Ook boetes kunnen volgens hem fors oplopen. Niet alleen op basis van de omzet in één land, maar mogelijk zelfs als percentage van de wereldwijde omzet van een platform.
Daarmee wordt MiCA niet alleen een administratieve verplichting, maar een serieuze breuklijn in de Europese cryptomarkt.
Ook risico voor gebruiker
Voor gebruikers draait het vooral om de vraag of hun exchange na 1 juli nog legaal actief mag zijn in Europa.
Volgens Roy is het belangrijk dat beleggers zelf controleren in het officiële register of hun platform over de juiste vergunning beschikt. Niet alleen om te weten of de beurs diensten mag blijven aanbieden, maar ook om te voorkomen dat klanten op het laatste moment moeten verhuizen.
“Het is belangrijk voor de veiligheid van je assets om te kijken: voldoet mijn exchange aan de lokale voorwaarden? Hebben ze die licentie? Mogen ze deze diensten aanbieden? En blijven ze dat ook doen?”
Markt verandert snel
De waarschuwing komt op een moment waarop de gevolgen van MiCA steeds zichtbaarder worden, zo berichtte MEXC afgelopen weekend alle Nederlandse gebruikers over een stop door de regelgeving. Meerdere internationale exchanges zonder Europese vergunning bereiden zich voor op beperkingen, migraties of een vertrek uit bepaalde markten.
Voor gebruikers van gereguleerde platforms –zoals OKX, Bitvavo of Bybit– verandert er waarschijnlijk weinig. Maar wie handelt op een exchange zonder MiCA-vergunning doet er verstandig aan om vóór 1 juli te controleren wat het platform communiceert over Europese klanten.
De komende weken moeten duidelijk maken welke partijen blijven, welke partijen vertrekken en welke gebruikers alsnog moeten overstappen.
Overstappen voor 1 juli
Voor gebruikers van beurzen (momenteel) zonder MiCA-vergunning (zoals MEXC, Toobit, Binance of Bitget) kan de komende periode een logisch moment zijn om vooruit te kijken. Verschillende gereguleerde platforms proberen overstappers momenteel actief te verwelkomen.
Zo laat OKX weten een tijdelijke bonus tot 8% op stortingen aan te bieden voor gebruikers die hun crypto verplaatsen vanaf een ander platform. Nieuwe gebruikers ontvangen daar bovenop tot 320 euro aan bitcoin gratis bij het aanmelden via Crypto Insiders.
Wie overweegt om te verhuizen, doet er verstandig aan eerst te controleren of zijn huidige exchange ook na 1 juli nog diensten mag aanbieden binnen de Europese Unie.
OKX bekijken 👀