Foto: PJ McDonnell/Shutterstock
Bitcoin kan volgens een analist hard dalen als de Amerikaanse aandelenmarkt crasht. In een zwaar scenario wijst zijn grafiek op een mogelijke daling richting 23.980 dollar.
Het gaat niet om een voorspelling voor de korte termijn, maar om een waarschuwing voor als paniek uitbreekt op de beurs.
Tip: Ontvang het belangrijkste cryptonieuws als eerste via de gratis Crypto Insiders app.
In het kort
- Analist Jesse Olson ziet 23.980 dollar als slechtste scenario voor bitcoin.
- Dat scenario geldt vooral als de Amerikaanse aandelenmarkt met meer dan 50 procent crasht.
- Amerikaanse bitcoin ETF’s zagen sinds mei ongeveer 4 miljard euro wegstromen.
‘Bitcoin kan hard dalen bij beurscrash’
Technisch analist Jesse Olson waarschuwt dat bitcoin in 2026 fors kan dalen als de aandelenmarkt in Amerika zwaar onderuitgaat. In zijn slechtste scenario zakt bitcoin richting 23.980 dollar.

Dat zou een daling van meer dan 60 procent betekenen vanaf de huidige koersniveaus. Olson baseert zijn verwachting op een langetermijnlijn in de grafiek, die hij gebruikt als mogelijke steunzone.
Zo’n steunzone is een prijsniveau waar kopers in theorie kunnen terugkomen. Dat betekent niet dat bitcoin daar zeker naartoe gaat.
De waarschuwing geldt vooral bij een extreme daling op de aandelenmarkt. Olson noemt een crash van meer dan 50 procent als voorwaarde voor zijn bitcoin-prijsvoorspelling.
Scenario geldt vooral bij zware beursdaling
Het negatieve scenario van Olson geldt vooral als de Amerikaanse aandelenmarkt hard crasht. Zonder zo’n grote schok hoeft bitcoin volgens andere analisten niet direct richting 23.980 dollar te zakken.
De Nederlandse analist Michaël van de Poppe ziet juist een beter beeld ontstaan als bitcoin blijft herstellen. Volgens hem is 66.000 dollar nu het belangrijkste niveau.
Breekt bitcoin daarboven, dan ziet Van de Poppe ruimte voor een stijging richting 73.000 dollar, 76.000 dollar en mogelijk 79.000 dollar. Pas boven 83.000 dollar zou volgens hem de bullmarkt echt terug zijn.
If #Bitcoin continues to rally upwards, the argument for a failed breakdown of the trend is clear.
It made a sweep beneath the low and couldn’t continue to fall.
Ultimately, that’s because of buying demand stepping into the markets.
Additionally, it’s crawling back upwards… pic.twitter.com/QX04wAnMKo
— Michaël van de Poppe (@CryptoMichNL) June 21, 2026
Grote beleggers blijven voorzichtig
Ook andere cijfes laten een minder rooskleurig beeld zien voor bitcoin, al zijn deze nog niet zo pessimistisch als die van Olsen: bij grote beleggers is de vraag naar bitcoin nog zwak. Dat is vooral te zien bij de Amerikaanse bitcoin ETF’s.
Een ETF is een beursfonds waarmee beleggers via de gewone beurs in bitcoin kunnen stappen. Als er veel geld uit deze fondsen wegstroomt, kan dat wijzen op minder vraag vanuit grote beleggers.
Afgelopen maand kregen de beursfondsen flinke klappen: ruim 5,5 miljard euro aan kapitaal stroomde weg. Dit ging gepaard met een koersdaling van 17 procent van bitcoin.
Dat betekent dat er meer geld uit deze fondsen ging dan erin kwam. Voor bitcoin is dat geen sterk teken, omdat juist deze ETF’s eerder voor veel koopdruk zorgden.
Tip: Nederlanders die vandaag €1,- storten krijgen €21,- bij Bybit
Bybit deelt uit: gebruikers kunnen op dit moment profiteren van een actie waarbij een storting van €1 wordt beloond met €20 in bitcoin. Na het aanmaken en verifiëren van een account wordt de bonus automatisch toegekend.
Ook gebruikers die in het verleden al een Bybit-account hadden, maar deze nog niet hebben omgezet naar het Europese platform, kunnen gebruikmaken van deze actie.
👀 Meer informatie en meepakkenLet op: Beleggen in crypto brengt risico’s met zich mee. Handel alleen met geld dat u kunt missen.