facebook_heft_vverod_op_crypto_advertenties_op_handhaaft_verbod_op_ICO

Facebook heft verbod op crypto-advertenties op, handhaaft verbod op ICO’s

0

Facebook heeft haar policies zodanig aangepast dat advertenties voor cryptocurrencies opnieuw mogelijk zijn, maar houdt het verbod op de promotie van initial coin offerings (ICO’s) in stand. Dat valt te lezen in een aankondiging die op 26 juni gepubliceerd is.

De aankondiging zegt dat het bedrijf de beste manier heeft onderzocht om haar algemene verbod op cryptocurrency-gerelateerde advertenties “de afgelopen maanden” te verfijnen om “bepaalde advertenties toe te staan en er tegelijkertijd aan te werken om ervoor te zorgen dat ze veilig staan”.

In het herziene “verboden producten- en diensten-beleid” van Facebook staat nu:

Vanaf 26 juni zullen we advertenties toestaan die cryptocurrency en gerelateerde inhoud promoten van vooraf goedgekeurde adverteerders. We blijven echter bij het verbod op advertenties die binaire opties en initial coin offerings promoten.

Het onlangs bijgewerkte beleid vereist dat adverteerders die advertenties voor cryptocurrency-producten en -services willen weergeven, een aanvraag indienen zodat Facebook kan beoordelen of de advertenties in aanmerking komen. Aanvragers krijgen de opdracht om “alle door hen verkregen licenties, ongeacht of ze worden verhandeld op een openbare exchange, en andere relevante openbare achtergrond over hun bedrijf, bij te voegen.

Met deze beperkingen geeft Facebook toe dat “niet iedereen die wil adverteren in staat zal zijn om dat te doen”. Het bedrijf zegt naar feedback te zullen luisteren en “indien nodig” haar beleid in de loop der tijd te herzien. Het verklaart ook dat het de technologie die ten grondslag ligt aan cryptocurrencies blijft “bestuderen” terwijl het haar beleid blijft ontwikkelen.

Facebook introduceerde haar verbod in januari 2018, waarbij werd gezegd dat het bedoeld was om “advertenties te voorkomen die financiële producten of services promoten die vaak geassocieerd worden met misleidende of bedrieglijke promotie-praktijken.

Destijds benadrukte Facebook dat het aanvankelijke beleid “opzettelijk breed” was om het bedrijf de tijd te geven om maatregelen aan te scherpen om gewetenloze promotors op te sporen en te voorkomen.