Het wereldberoemde koffiehuis Starbucks laat zijn klanten vanaf nu de koffiebonen herleiden tot de oorsprong. Dit is mogelijk dankzij de blockchain-technologie die door Microsoft wordt gefaciliteerd. Het initiatief moet vooral de millennials aanspreken omdat zij steeds meer geïnteresseerd zijn in ethische en duurzame producten.
Met een code op de verpakking van de koffiebonen kunnen klanten achterhalen bij welke boer hun bonen vandaan komen. Daarnaast zal Starbucks ook een code aan zijn boeren geven waarmee boeren zelf ook kunnen achterhalen waar hun bonen terecht zijn gekomen. Op dit moment is de mogelijkheid er helaas alleen voor klanten in de Verenigde Staten.
In een reactie aan Bloomberg laat Michelle Burns, wereldwijd senior vicepresident van koffie, thee en cacao, weten dat Starbucks al langere tijd wist waar hun koffiebonen vandaan komen. Nu kunnen echter ook consumenten dit met gemak opzoeken:
“We hebben bijna twintig jaar lang elke koffie die we van elke boerderij kopen kunnen traceren […] Dat stelde ons in staat om de basis te leggen om nu een gebruiksvriendelijke, consumentgerichte tool te bouwen die zeker vertrouwen geeft aan onze klanten dat we weten waar al onze koffie vandaan komt.”
Blockchain biedt een ideale oplossing voor dergelijke oplossingen. Met de technologie kan namelijk permanent data opgeslagen worden. Men kan ervan op aan dat de data klopt en dat er dus niet geknoeid is met gegevens.
Dat de technologie steeds vaker wordt ingezet door voedselproducenten is dan ook niet zo gek. Zo heeft een Noorse zalmexporteur zijn vis al op IBM’s blockchain gezet om fraude te voorkomen. Niet alleen voedselproducenten kijken naar blockchain. Nike ontving namelijk eind vorig jaar een patent voor het idee om zijn schoenen op de blockchain te zetten.