Timo Bult Timo Bult
16/07/2021 13:22 2 min. leestijd
Bijgewerkt op 16/07/2021 13:22

‘Bitcoin (BTC) investeringen zijn steeds vaker entertainment,’ FCA lanceert grote campagne over risico’s

icon-overheidregulatie
Overheid en re…
'Bitcoin (BTC) investeringen zijn steeds vaker entertainment,' FCA lanceert grote campagne over risico's

Foto: Shutterstock/Marc Bruxelle

De Britse authoriteiten voeren de druk op crypto langzaam op nu de industrie snel groeit. De Financial Conduct Authority (FCA), de Britse financiële toezichthouder, gaat een campagne lanceren om jongeren te waarschuwen voor de risico’s van het investereing in crypto. “Steeds meer mensen zien investeren als een vorm van entertainment,” aldus de CEO van de toezichthouder.

Dat overheden niet heel erg blij zijn met crypto-netwerken die volledig buiten hun controle liggen en waarin enorme bedragen rondgaan, is niet zo gek. Toezichthouders proberen wel investeerders te beschermen en waarschuwen voor de gevaren die erbij komen kijken. Daarom komt de FCA nu met een campagne gericht op digitale kanalen.

Want daar schuilt vooral voor jongeren een groot gevaar. Het zijn namelijk vaak influencers die jongeren inderdaad weten te beïnvloeden en overhalen om ergens in te investeren, zo legt FCA CEO Nikhil Rathi:

“In het afgelopen jaar hebben we onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat bijna 2,5 miljoen mensen in het VK cryptoassets hadden gekocht. Uit analyses van dit jaar blijkt dat degenen die dit soort beleggen ‘probeerden’ jonger waren en, naar verhouding, waarschijnlijker afkomstig waren uit een etnische minderheid. Er zijn ook aanwijzingen dat, net als bij de GameStop-aflevering, meer mensen investeringen als entertainment zien – zich minder rationeel en emotioneler gedragen, aangespoord door anonieme en onverklaarbare influencers op sociale media.”

Daarom lanceert de FCA nu een campagne met een budget van £11 miljoen om jongeren te waarschuwen. Jongeren in het Verenigd Koninkrijk zijn overigens ook vaak geneigd om met geleend geld te investeren, wat de situatie nog nijpender maakt.

Uit dit onderzoek bleek bitcoin (BTC) het populairst te zijn. Meer dan een vijfde van de respondenten zei dat ze wel eens geïnvesteerd hadden in bitcoin. De helft van deze groep nam echter schulden aan om dit te doen: 23% gebruikte een creditcard, 17% deed dat met studieleningen en 16% met een andere type lening.

Deel dit artikel
Timo Bult

Eindredacteur Timo kwam, nadat hij in de begindagen van cryptocurrency er al wat van mee meekreeg, voor het eerst echt in aanraking met de achterliggende blockchain-technologie toen hij voor een groot Fins accountancybedrijf onderzoek deed naar de toepasbaarheid van blockchain voor financiële bedrijven. Later schreef hij zijn Master’s thesis over NFT’s in games.

Net binnen
Trending
Bitcoin crasht naar $8.900 op grote cryptobeurs, markt zit vol vragen
Bitcoin crasht naar $8.900 op grote cryptobeurs, markt zit vol vragen
Bitcoin koerssignalen suggereren uitbraak naar $50.000
Nieuwe crypto stijgt 12.000% na listing, handelaren happen toe
Cryptokoers crasht bijna 100% na desastreuze aanval op netwerk
Cryptokoers crasht bijna 100% na desastreuze aanval op netwerk
Bitcoin's nieuwe record is historisch signaal voor verdere stijging
Gloednieuwe crypto schiet door het dak en stijgt 1100% & trekt aandacht
Kleine crypto stijgt 170% op Bitvavo, stoot bitcoin van troon
Kleine crypto stijgt 170% op Bitvavo, stoot bitcoin van troon
Advertentie
Advertentie