Foto: lev radin / Shutterstock.com
Trump heeft opnieuw hard uitgehaald naar Iran. De Amerikaanse president zegt dat Iran onder zware druk staat, terwijl de Amerikaanse Senaat juist wil dat hij minder makkelijk militaire actie kan nemen.
Tip: Ontvang het belangrijkste cryptonieuws als eerste via de gratis Crypto Insiders app.
In het kort
- Trump zegt dat Iran onder zware druk staat en bekritiseert een stemming in de Amerikaanse Senaat.
- De Senaat stemde met 50 tegen 48 voor een maatregel die Trump moet afremmen bij militaire acties tegen Iran.
- 4 Republikeinse senatoren stemden mee met de Democraten.
Trump reageert fel op bericht over Iran
Trump plaatste een felle boodschap over Iran op Truth Social. Dat is zijn eigen socialmediaplatform, vergelijkbaar met X, waar hij vaak politieke berichten deelt.

Hij schreef dat Iran volgens hem “klaar staat om te vallen” en dat een stemming in de Amerikaanse Senaat slecht getimed is.
Daarmee reageert hij op een plan van de Senaat om hem af te remmen bij mogelijke militaire acties tegen Iran. Dat plan draait om oorlogsbevoegdheden, simpel gezegd de vraag wie in Amerika beslist over oorlog voeren.
Senaat wil Trump afremmen bij Iran
De Amerikaanse Senaat stemde met 50 tegen 48 voor de maatregel. Die moet Trump oproepen om militaire acties tegen Iran te stoppen, tenzij het Amerikaanse parlement daar duidelijk toestemming voor geeft.
4 Republikeinse senatoren stemden mee met de Democraten. Daarmee kwam de kritiek op Trump niet alleen van zijn politieke tegenstanders, maar ook uit zijn eigen partij.
De stemming laat zien dat Trump ook in Washington tegenstand krijgt. De regering van Trump ziet de maatregel niet als bindend, terwijl tegenstanders vinden dat het parlement meer controle moet krijgen over oorlog en buitenlandse aanvallen.
Ook het Huis van Afgevaardigden stemde eerder al voor een vergelijkbare maatregel. Daardoor groeit de druk op Trump vanuit Washington, ook al blijft hij zelf zeggen dat hij zijn Iran beleid doorzet.
Bitcoin zakt onder 63.000 dollar
Bitcoin heeft het de afgelopen dagen lastig door de nieuwe spanningen tussen Iran en de Verenigde Staten. Beleggers nemen daardoor minder risico.

De koers is vandaag met ongeveer 2 procent gedaald en staat onder de 63.000 dollar. In 7 dagen tijd verloor bitcoin ongeveer 5 procent.
Laatste dag: Nederlanders ontvangen tot 100 XRP
De cryptomarkt slaapt nooit. Daarom kiezen steeds meer beleggers voor handelsbots die dag en nacht actief zijn en automatisch inspelen op koersbewegingen.
OKX beloont gebruikers die een bot opzetten momenteel met tot 100 XRP. Nieuwe gebruikers ontvangen daarnaast ook €20 in bitcoin cadeau.
👀 Bots Bekijken & XRP pakkenLet op: handelen in crypto en derivaten brengt risico’s met zich mee. Handel alleen met geld dat u kunt missen.
📲 Ontvang net als duizenden Nederlanders direct meldingen van het belangrijk cryptonieuws – download de gratis Crypto Insiders app.