Foto: M. Knijnenburg/Shutterstock
De eigenaar van de beurs van New York duikt dieper de cryptowereld in.
De Intercontinental Exchange, beter bekend als ICE, start samen met cryptobeurs OKX een gezamenlijke onderneming om traditionele financiële markten en crypto dichter bij elkaar te brengen.
De leiding komt niet alleen in handen van ICE maar opvallend ook van Andrew Cuomo, de voormalige gouverneur van New York.
Duizenden crypto-investeerders krijgen ons nieuws als eerste via WhatsApp. Gratis aanmelden.
In het kort
- ICE, eigenaar van de New York Stock Exchange (NYSE), en OKX vormen een nieuwe onderneming.
- Oud-gouverneur Andrew Cuomo, die sinds 2023 met OKX werkt, wordt medevoorzitter.
- Als toezichthouders akkoord gaan, krijgen klanten van OKX toegang tot de producten van ICE en NYSE.
Een brug tussen traditionele financiën en crypto
ICE en OKX willen met de nieuwe onderneming traditionele beursproducten dichter bij crypto brengen.
Als toezichthouders akkoord gaan, krijgen klanten van OKX via de joint venture toegang tot producten van ICE en de New York Stock Exchange.
Het gaat onder meer om futures van ICE en getokeniseerde aandelenmarkten van de NYSE. Daarmee proberen de bedrijven een brug te bouwen tussen bestaande financiële markten en de cryptowereld.
De samenwerking komt niet compleet uit de lucht vallen. In maart deed ICE al een strategische investering in OKX.
Die investering waardeerde de cryptobeurs toen op 25 miljard dollar. Destijds kondigden de partijen al een partnerschap aan om getokeniseerde aandelen en crypto-futures te ontwikkelen.
Na goedkeuring van toezichthouders moet de joint venture in de VS als gereguleerde marktpartij kunnen opereren. Daardoor kunnen klanten van OKX toegang krijgen tot futures van ICE en getokeniseerde aandelen van de New York Stock Exchange.
Politiek zwaargewicht aan het roer
De aanstelling van Andrew M. Cuomo als medevoorzitter is opvallend. Cuomo was de 56e gouverneur van New York en diende eerder als procureur-generaal en minister van Volkshuisvesting.
“Het volgende hoofdstuk van de financiële markten wordt bepaald door hoe goed innovatie en overheidsregulering samen kunnen optrekken,” aldus Cuomo.
Voor ICE staat de samenwerking niet op zichzelf. Het bedrijf investeerde recent ook 2 miljard dollar in Polymarket, een voorspellingsmarkt die gebruikmaakt van crypto.
Trabue Bland, Senior Vice President bij ICE, noemt de joint venture “een stap richting de infrastructuur die zal bepalen hoe wereldwijde markten de komende decennia opereren.”
Laatste dag: Nederlanders ontvangen tot 100 XRP
De cryptomarkt slaapt nooit. Daarom kiezen steeds meer beleggers voor handelsbots die dag en nacht actief zijn en automatisch inspelen op koersbewegingen.
OKX beloont gebruikers die een bot opzetten momenteel met tot 100 XRP. Nieuwe gebruikers ontvangen daarnaast ook €20 in bitcoin cadeau.
👀 Bots Bekijken & XRP pakkenLet op: handelen in crypto en derivaten brengt risico’s met zich mee. Handel alleen met geld dat u kunt missen.
📲 Ontvang net als duizenden Nederlanders direct meldingen van het belangrijk cryptonieuws – download de gratis Crypto Insiders app.