
De internetgigant Google, onderdeel van Alphabet Inc., heeft een enigszins moeizame relatie met cryptocurrencies achter de rug. Het bedrijf, dat verantwoordelijk is voor zo’n 39% van alle digitale reclame besloot eerder dit jaar nog crypto-gerelateerde reclame te verbieden op haar platform. Enkele weken geleden hief Google dit verbod echter weer op in de VS en Japan.
In een nieuwe reclamespotje voor Googles nieuwe product ‘Call Screen’ neemt Google Bitcoin en andere cryptocurrencies echter flink op de korrel.
In het reclamespotje leggen twee acteurs, Teddy en Abby, de nieuwe Call Screen dienst uit. Abby vertelt Teddy dat hij een telefoontje ontvangt over zijn hoge energieverbruik. Teddy legt uit dat dat komt door zijn mining activiteiten, waarop Abby spot dat crypto geen “echt” geld is. Teddy reageert op zijn beurt weer dat geld niet echt is, waarna Abby vraagt of Teddy dat werkelijk gelooft.
Volgens audit en consulting firma Price waterhouse Coopers (PwC) verbruiken alle BTC servers gezamenlijk zo’n 22 terawatt-uur per jaar, wat bijna evenveel is als heel Ierland. Mogelijk kan dit energieverbruik nog verdubbelen tot aan het eind van 2018, aldus economist Alex de Vries.
Het reclamespotje is enigszins ironisch gezien de mede-oprichter van Google en president van Alphabet Inc., Sergey Brin recentelijk ook zijn interesse in Ethereum bekendmaakte. Volgens Brin is ethereum mining deels verantwoordelijk voor de ‘computing boom’ van de laatste jaren. Hij liet hierbij ook weten dat hij samen met zijn 10-jarige zoon zelf is begonnen met ethereum mining.