Rico Engelbarts
2 min. leestijd

Google heft reclameverbod omtrent cryptocurrencies op in Japan en VS; en Nederland dan?

google_heft_verbod_op_omtrent_cryptocurrency_reclame_in_japan_en_VS_en_nederland_dan

Internet gigant Google laat weten dat het crypto-gerelateerde reclame weer zal toestaan op haar platform. Gereguleerde bedrijven zullen de advertentiediensten nu kunnen gebruiken voor promotie.
Het nieuws komt pas enkele maanden nadat Google reclame omtrent cryptocurrencies had verboden. In maart van dit jaar verbood Google nog het adverteren en promoten van cryptocurrencies omdat Google beweerde dat het meer kwaad dan goed had ervaren vanuit de digitale valuta.
Ten tijde van het verbod liet Google weten dat het bedrijf onzeker is over de toekomst van de technologieën, en cryptocurrencies derhalve voorzichtig wilt benaderen. Het tenietdoen van het verbod laat zien dat het bedrijf optimistischer is over de toekomst van crypto.

€66 miljard aan Bitcoin gedumpt: profiteren altcoins?
€66 miljard aan Bitcoin gedumpt: profiteren altcoins?

Kritiek

Het besluit van zowel Google als Facebook om crypto reclame te verbieden bracht veel kritiek met zich mee. Men was voornamelijk verrast omdat beide bedrijven wel intern de mogelijkheden van cryptocurrencies en blockchain bekijken. 
Met het verbod wilden beide internetbedrijven voornamelijk oplichting zoals ponzi-schema’s tegengaan. Echter vielen gerenommeerde bedrijven zoals Coinbase of Binance ook onder het verbod. De kritiek luidde dan ook dat legitieme bedrijven onterecht werden benadeeld.
Hoewel de crypto en blockchain sector nog in de kinderschoenen staat, is het al aardig vertegenwoordigd in het publieke bewustzijn. Zoals Ethereum mede-oprichter Vitalik Buterin al aangaf vergt het nog flink wat ontwikkeling om het vertrouwen van het brede publiek te winnen en de technologie in het dagelijkse leven op te nemen. Het opheffen van het verbod laat zien dat de giganten in ieder geval genoeg vertrouwen hebben om de sector hiermee te helpen.

Internationaal beleid

Het verbod zal in oktober worden opgeheven. Voor nu laat Google de teugels alleen nog in Japan en de Verenigde Staten vieren, en ook alleen voor geverifieerde bedrijven. Toch zullen bedrijven een aanvraag bij Google kunnen indienen waardoor er, na goedkeuring, ook advertenties in andere landen gekocht kunnen worden. De bedoeling is om op lange termijn het verbod internationaal op te heffen. 
Het accepteren van geverifieerde bedrijven zal een positieve ontwikkeling zijn voor de crypto industrie; door het cureren van crypto en blockchain bedrijven zal het beeld van de sector een positiever en veiliger imago krijgen.  

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je dan op onze push-berichten, Facebook– of Twitter pagina.
Deel dit artikel
Rico Engelbarts

Head of Partnerships Rico kwam in 2013 in aanraking met Bitcoin. Een vriend van hem vertelde hem toentertijd met veel enthousiasme over het decentrale aspect van Bitcoin; een concept wat Rico’s interesse niet meteen wekte.

Net binnen
Trending
Bitcoin wordt toegangsticket voor Europees burgerschap
Europa voert nieuwe crypto regels in: dit verandert er voor jou
Waarom daalt Ripple’s XRP zo hard vandaag?
Waarom daalt Ripple’s XRP zo hard vandaag?
Crypto flash crash dreigt, waarschuwt Nederlandse analist
Crypto flash crash dreigt, waarschuwt Nederlandse analist
Waarom Ripple's XRP koers opnieuw flink daalt
Waarom Ripple's XRP koers opnieuw flink daalt
Emoties slaan toe in cryptomarkt, 'ik had meer verwacht'
Emoties slaan toe in cryptomarkt, 'ik had meer verwacht'
Advertentie

Trending Nieuws nieuws

$1,9 miljard Bitcoin gedumpt door overheid, cryptomarkt woedend
€1,8 miljard Bitcoin gedumpt door overheid, cryptomarkt woedend
Solana memecoin platform crasht na schokkende livestreams
Cryptohandelaar investeert €3.000, verdient drie uur later €2,4 miljoen
Man overtuigd AI om €38.000 aan crypto naar hem over te maken
Man overtuigt AI om €38.000 aan crypto naar hem over te maken
Advertentie
crypto-insiders-icon