2 min. leestijd

Bedrijven verdienen miljoenen aan de verkoop van NFT’s

Foto: Shutterstock/pio3

Een tijdje terug leek het erop dat vrijwel elk bedrijf in zee ging met de verkoop van de razendpopulaire non-fungible tokens (NFT). Vaak werden deze bedrijven ervan beschuldigd om in een rage te trappen of te lijden aan FOMO. Echter, nu blijkt dat de meeste bedrijven die NFT’s zijn gaan verkopen op financieel gebied behoorlijke successen hebben behaald.

Verkoop NFT’s blijkt lucratief

Wat de precieze beweegredenen zijn geweest voor bedrijven om NFT’s te gaan verkopen is niet altijd duidelijk. Soms zal het doel zijn geweest om een betere band te creëren met klanten. In andere gevallen zal het puur en alleen om het verdienen van geld zijn gegaan.

En er is veel geld verdiend. Zo heeft Nike, dat in december van 2021 begon met de verkoop van eigen NFT’s, sindsdien al $185 miljoen omzet behaald met de verkoop van hun digitale collectibles. Hoewel Nike een uitschieter is, hebben de meeste grote bedrijven aanzienlijke winst gemaakt op het verkopen van NFT’s.

Onder meer Dolce & Gabbana, Tiffany, Gucci en Adidas zijn enkele andere namen die aardig hebben verdiend op de verkoop van NFT’s, dat blijkt uit data van Dune Analytics. Zij hebben een lijst gemaakt van merken die het meest hebben verdiend aan NFT’s. 

Nike heeft naast een omzet van meer dan $180 miljoen, ook met de secundaire handel in hun NFT’s een transactievolume van bijna $1,3 miljard vergaard, bovenop de $93 miljoen dollar aan primaire verkopen. Daarnaast heeft Nike ook nog eens $92 miljoen aan royalty’s gegenereerd. Al met al lijkt het er dus op dat Nike goede zaken heeft gedaan door NFT’s in de verkoop te gooien.

NFT handelsvolume

Vandaag de dag is het NFT-handelsvolume een stuk lager dan een paar maanden terug tijdens de piek van de ‘NFT-hype’. Dat wil echter niet zeggen dat de NFT-sector nu nooit meer zal heropleven.

Deze verkoopcijfers van NFT’s door grote, vooraanstaande bedrijven zal menig ondernemer niet ontgaan. Wellicht dat in de toekomst dus nog meer bedrijven ook de stap maken om in zee te gaan met NFT’s naar aanleiding van het succes van hun voorgangers.

Deel dit artikel
Over de auteur:
Rico Engelbarts

Head of Partnerships Rico kwam in 2013 in aanraking met Bitcoin. Een vriend van hem vertelde hem toentertijd met veel enthousiasme over het decentrale aspect van Bitcoin; een concept wat Rico’s interesse niet meteen wekte.

Net binnen
Meest gelezen
Bitcoin blijft hangen, maar stijgende aandelen beloven bullish week
Bitcoin-bullmarkt krijgt vleugels – dit is wanneer het feest stopt
  • 10/07/2025
  • 3 min. leestijd
Roy (28) werkte bij de grootste cryptobeurs: 'Wat ik zag, werkt echt niet'
Roy (28) werkte bij de grootste cryptobeurs: ‘Wat ik zag, werkt echt niet’
  • 09/07/2025
  • 3 min. leestijd
Een afbeelding van de interface van cryptomunt XRP op een cryptobeurs, met een hoge koers en groene cijfers
3 AI’s voorspellen absurde scenario’s voor XRP in 2025
  • 07/07/2025
  • 3 min. leestijd
Foto van Solana logo op mobiel
Solana onder de loep: ‘wie nu oplet, ziet iets groots ontstaan’
  • 07/07/2025
  • 3 min. leestijd
Kleine crypto verovert Bitvavo, bijna 100% winst in een week
Kleine crypto verovert Bitvavo, bijna 100% winst in een week
  • 08/07/2025
  • 3 min. leestijd
Advertentie

Meest gelezen NFT nieuws

Cardano-oprichter en Snoop Dogg slaan handen ineen met nieuwe NFT's
NFT’s terug? Snoop Dogg verkoopt nieuwe collectie in 30 minuten
  • 10/07/2025
  • 3 min. leestijd
Advertentie
Een cadeau van onze partners: start met een voorsprong 🎁

Zet je eerste stappen in crypto met meer kennis én een extraatje. Ontvang exclusieve bonussen en kortingen van onze partners.

Kennisbank

Kennisbank

Kennisbank