Kevin Schijven Kevin Schijven
2 min. leestijd

Nike duikt metaverse in, koopt groot NFT bedrijf

Nike duikt metaverse in, koopt groot NFT bedrijf

Nike duikt dieper in de zogenaamde ‘metaverse’ wereld. Het wereldberoemde sportmerk kondigt op 13 december in een persbericht aan dat het RTFKT heeft overgenomen.

RTFKT, uitgesproken als ‘artifact,’ is een non-fungible token (NFT) bedrijf gericht op verzamelobjecten uit de gaming wereld. RTFKT lanceerde in 2020 door oprichters Benoit Pagotto, Chris Le en Steven Vasilev. Het bedrijf haalde eerder dit jaar nog $8 miljoen op in een financieringsronde. Pagotto zegt:

“Dit is een unieke kans om het merk RTFKT op te bouwen en we zijn verheugd om te profiteren van Nike’s fundamentele kracht en expertise om de gemeenschappen waar we van houden op te bouwen. Nike is het enige merk ter wereld dat de diepe passie deelt die we allemaal hebben voor innovatie, creativiteit en gemeenschap, en we zijn verheugd om ons merk te laten groeien dat volledig is gevormd in de metaverse.”

Het is echter niet bekend voor welk bedrag Nike RTFKT heeft overgenomen. Volgens het persbericht zal dat ook zo blijven. Het is ook niet helemaal duidelijk wat Nike van plan is om met RTFKT te doen, behalve dat het bedrijf alvast voet in de metaverse markt wil krijgen. Nike is daarnaast wellicht van plan NFT’s van zijn bekende sneakers te verkopen.

MicroStrategy steekt weer miljarden in bitcoin, koers reageert heftig
MicroStrategy steekt weer miljarden in bitcoin, koers reageert heftig

Nike experimenteerde al eerder met NFT

Het is niet de eerste keer dat Nike zich aan NFT’s waagt. Helemaal terug eind 2019 kondigde Nike al aan dat het zijn schoenen wil ‘tokeniseren’ met behulp van NFT’s op de Ethereum (ETH) blockchain. Het bedrijf lanceerde vorige maand nog “Nikeland” voor het kindercomputerspel Roblox. John Donahoe, president en CEO van NIKE, zegt:

“Deze overname is een nieuwe stap die Nike’s digitale transformatie versnelt en ons in staat stelt atleten en makers te bedienen op het snijvlak van sport, creativiteit, gaming en cultuur. We verwerven een zeer getalenteerd team van makers met een authentiek en verbonden merk. Ons plan is om te investeren in het merk RTFKT, hun innovatieve en creatieve gemeenschap te bedienen en te laten groeien en Nike’s digitale voetafdruk en mogelijkheden uit te breiden.”

Onlangs kondigde rivaal Adidas ook al aan zich te wagen aan de metaverse en NFT’s en sloot deals met de Bored Ape Yacht Club en cryptocurrency-exchange Coinbase.

Deel dit artikel
Kevin Schijven

Kevin Schijven is sinds mei 2018 werkzaam bij Crypto Insiders en vervult daar de rol van (eind)redacteur. Met een achtergrond in ICT en bedrijfskunde, gevolgd door rechten en criminologie aan de Vrije Universiteit, brengt hij een unieke mix van vaardigheden mee. Zijn interesse in cryptocurrency ontstond door de potentie om een bedrijf op te bouwen rond nieuwe technologie. Kevin heeft inmiddels duizenden artikelen geschreven en is gespecialiseerd in het laatste crypto nieuws.

Net binnen
Trending
Bitcoin wordt toegangsticket voor Europees burgerschap
Europa voert nieuwe crypto regels in: dit verandert er voor jou
Waarom Ripple's XRP koers opnieuw flink daalt
Waarom Ripple’s XRP koers opnieuw flink daalt
Dogecoin gehackt: 70% van netwerk crasht
Dogecoin gehackt: 70% van netwerk crasht
Emoties slaan toe in cryptomarkt, 'ik had meer verwacht'
Emoties slaan toe in cryptomarkt, ‘ik had meer verwacht’
Altcoin seizoen in aantocht? Bitcoin dominantie lijkt te pieken
Altcoin seizoen: experts voorspellen crash én doorbraak
Advertentie

Trending Nieuws nieuws

Bitcoin wordt toegangsticket voor Europees burgerschap
Europa voert nieuwe crypto regels in: dit verandert er voor jou
Waarom Ripple's XRP koers opnieuw flink daalt
Waarom Ripple’s XRP koers opnieuw flink daalt
Dogecoin gehackt: 70% van netwerk crasht
Dogecoin gehackt: 70% van netwerk crasht
Advertentie