Simon Bosch Simon Bosch
11/02/2024 22:02 2 min. leestijd
Bijgewerkt op 11/02/2024 17:22

Dit jaar geen grote crypto-advertenties tijdens de Super Bowl

icon-walletsexchanges
Wallets en Exc…

Foto: Shutterstock/Christopher Penler

Elk jaar vindt de Super Bowl plaats in de Verenigde Staten – één van de grootste sportevenementen ter wereld. Dit toernooi is niet alleen het podium voor de American Football-finale, maar ook voor de grootste reclames van het jaar. In 2022 namen crypto-advertenties een aanzienlijk deel in beslag, maar dit jaar is dat wel anders. Crypto-advertenties zijn in geen velden of wegen te bekennen.

🚀 Nederlanders maken lezers van Crypto Insiders vandaag SHIBA miljonair; pak jouw gratis 1.000.000 SHIB
  • Advertentie
  • Anycoin Direct

Crypto exchanges druk met andere dingen

Aan Fox Business verklaarde Mayur Gupta, de Chief Marketing Officer van cryptobeurs Kraken, dat adverteren op de Super Bowl haaks staat op de wereldwijd gerichte strategie van het bedrijf. Het toernooi is namelijk erg gericht op de Verenigde Staten. Het besteedt zijn aandacht liever aan educatie om duidelijk te maken dat crypto kan helpen met financiële inclusie en het behalen van financiële vrijheid.

Coinbase heeft dit jaar ook meer aan het hoofd, namelijk het lobbyen van het Amerikaanse parlement voor houtsnijdende crypto-regulatie. In 2022 zou het nog 14 miljoen dollar hebben uitgegeven aan een 60 seconden lange video van een QR-code voor Coinbase’ website, zodat mensen tijdens de wedstrijd een account aan konden maken op het handelsplatform. Het idee was simpel, maar erg effectief. De website was bijna meteen overbelast door de enorme interesse.

Vermogensbeheerder VanEck en eigenaar van de spot-ETF ‘HODL’ suggereert zelfs dat een Super Bowl zonder crypto-advertenties een goed teken is voor de markt, alhoewel het wél druk bezig is met creatieve advertenties voor het nieuwe bitcoin-beursfonds.

Advertentie

Verbonden met dramatische FTX-reclame?

Het ligt voor de hand dat het gebrek aan crypto-advertenties dit jaar te maken heeft met het advertentiefiasco van twee jaar geleden. 2022 stond namelijk in het teken van een gigantische bearmarkt. Adverterende bedrijven hebben volgens critici mensen dus een dalende trend in geloodst.

Ook FTX was in 2022 van de partij, die komiek Larry David had ingehuurd met de boodschap dat crypto de ‘kans is die je niet wilt missen’. Maar nog geen jaar na de reclame ging FTX failliet. Zelf vindt David het idioot dat hij heeft meegedaan met het spotje, want hij voelde zich helemaal niet thuis in de complexe crypto-wereld.

Deel dit artikel
Simon Bosch

Simon is fanatiek macro-analist en doet grondig onderzoek naar alles waar de meeste mensen juist niet naar willen kijken. Alles in de financiële, maatschappelijke en geopolitieke wereld met twee kanten is interessant genoeg om te onderzoeken. Als een onderwerp geen twee kanten heeft, dan is er dringend een sceptische blik nodig — onderwerpen zonder twee kanten bestaan niet. De wereld is kapot, en hij is ervan overtuigd dat crypto een deel van de oplossing kan vormen.

Net binnen
Trending
Belastingaangifte komt eraan: bereid je voor op deze 6 aanpassingen
Belastingaangifte komt eraan: bereid je voor op deze 6 aanpassingen
Man wint €314 miljoen maar kan fluiten naar fortuin, loterij weigert uitbetaling
Man wint €314 miljoen in loterij maar kan fluiten naar fortuin
Meer belastingvrij inkomen in 2024: dit krijg je nu extra per maand
Meer belastingvrij inkomen in 2024: dit krijg je nu extra per maand
Zoveel belasting betaal jij in 2024 over €100.000 aan bitcoin
Zoveel belasting betaal jij in 2024 over €100.000 aan bitcoin
Bitcoin dit jaar naar $150.000, financieel expert legt uit waarom
Bitcoin ontploft en trekt de hele cryptomarkt mee omhoog
Advertentie
Advertentie