Simon Bosch Simon Bosch
2 min. leestijd

Dit jaar geen grote crypto-advertenties tijdens de Super Bowl

icon-walletsexchanges
Wallets en Exc…

Foto: Shutterstock/Christopher Penler

Elk jaar vindt de Super Bowl plaats in de Verenigde Staten – één van de grootste sportevenementen ter wereld. Dit toernooi is niet alleen het podium voor de American Football-finale, maar ook voor de grootste reclames van het jaar. In 2022 namen crypto-advertenties een aanzienlijk deel in beslag, maar dit jaar is dat wel anders. Crypto-advertenties zijn in geen velden of wegen te bekennen.

WhiteBIT’s CMO blikt terug op ICTC: ‘Ons gekste project tot nu toe’
WhiteBIT’s CMO blikt terug op ICTC: ‘Ons gekste project tot nu toe’

Crypto exchanges druk met andere dingen

Aan Fox Business verklaarde Mayur Gupta, de Chief Marketing Officer van cryptobeurs Kraken, dat adverteren op de Super Bowl haaks staat op de wereldwijd gerichte strategie van het bedrijf. Het toernooi is namelijk erg gericht op de Verenigde Staten. Het besteedt zijn aandacht liever aan educatie om duidelijk te maken dat crypto kan helpen met financiële inclusie en het behalen van financiële vrijheid.

Coinbase heeft dit jaar ook meer aan het hoofd, namelijk het lobbyen van het Amerikaanse parlement voor houtsnijdende crypto-regulatie. In 2022 zou het nog 14 miljoen dollar hebben uitgegeven aan een 60 seconden lange video van een QR-code voor Coinbase’ website, zodat mensen tijdens de wedstrijd een account aan konden maken op het handelsplatform. Het idee was simpel, maar erg effectief. De website was bijna meteen overbelast door de enorme interesse.

Vermogensbeheerder VanEck en eigenaar van de spot-ETF ‘HODL’ suggereert zelfs dat een Super Bowl zonder crypto-advertenties een goed teken is voor de markt, alhoewel het wél druk bezig is met creatieve advertenties voor het nieuwe bitcoin-beursfonds.

Verbonden met dramatische FTX-reclame?

Het ligt voor de hand dat het gebrek aan crypto-advertenties dit jaar te maken heeft met het advertentiefiasco van twee jaar geleden. 2022 stond namelijk in het teken van een gigantische bearmarkt. Adverterende bedrijven hebben volgens critici mensen dus een dalende trend in geloodst.

Ook FTX was in 2022 van de partij, die komiek Larry David had ingehuurd met de boodschap dat crypto de ‘kans is die je niet wilt missen’. Maar nog geen jaar na de reclame ging FTX failliet. Zelf vindt David het idioot dat hij heeft meegedaan met het spotje, want hij voelde zich helemaal niet thuis in de complexe crypto-wereld.

Deel dit artikel
Auteur:
Over de auteur:
Simon Bosch

Simon Bosch is een fanatiek macro-analist die diepgaand onderzoek doet naar onderwerpen waar de meeste mensen niet naar willen kijken. Hij richt zich op de financiële, maatschappelijke en geopolitieke wereld en onderzoekt alles met twee kanten. Volgens Simon bestaan er geen onderwerpen zonder twee kanten en is een sceptische blik altijd nodig. Hij gelooft dat de wereld kapot is en dat crypto een deel van de oplossing kan zijn.

Net binnen
Meest gelezen
Roy (28) werkte bij de grootste cryptobeurs: 'Wat ik zag, werkt echt niet'
Roy (28) werkte bij de grootste cryptobeurs: ‘Wat ik zag, werkt echt niet’
  • 09/07/2025
  • 3 min. leestijd
Bitcoin blijft hangen, maar stijgende aandelen beloven bullish week
Bitcoin-bullmarkt krijgt vleugels – dit is wanneer het feest stopt
  • 10/07/2025
  • 3 min. leestijd
rode grafiek van een onbekende cryptomunt
Populaire cryptomunt op Bitvavo knalt 90% omhoog, maar daalt nu hard
  • 10/07/2025
  • 3 min. leestijd
Kleine crypto verovert Bitvavo, bijna 100% winst in een week
Kleine crypto verovert Bitvavo, bijna 100% winst in een week
  • 08/07/2025
  • 3 min. leestijd
Stijgende bitcoin koers, groene grafiek
Waarom stijgt bitcoin zo hard de afgelopen dagen? 3 oorzaken
  • 11/07/2025
  • 3 min. leestijd
Advertentie

Meest gelezen Wallets en Exchanges nieuws

Roy (28) werkte bij de grootste cryptobeurs: 'Wat ik zag, werkt echt niet'
Roy (28) werkte bij de grootste cryptobeurs: ‘Wat ik zag, werkt echt niet’
  • 09/07/2025
  • 3 min. leestijd
Een afbeelding met een rood filter waarbij een cryptohandelaar gefrustreerd en gestresst naar een hard gecrashte crypto koers kijkt
Cryptohandelaar verliest €3,2 miljoen in één week
  • 13/07/2025
  • 2 min. leestijd
Een uithangbord en -scherm in een drukke straat met daarop twee grote cryptomunten_ Tether (USDT) en bitcoin (BTC)
Stabiele crypto’s in opkomst: ‘het nieuwe geld van het internet’
  • 09/07/2025
  • 2 min. leestijd
Advertentie
Een cadeau van onze partners: start met een voorsprong 🎁

Zet je eerste stappen in crypto met meer kennis én een extraatje. Ontvang exclusieve bonussen en kortingen van onze partners.

Kennisbank

Kennisbank

Kennisbank