Foto: 3rdtimeluckystudio/Shutterstock
De drie internetreuzen Google, Facebook en Twitter hebben het aan de stok gekregen met cryptocurrency-ondernemers in Australië. Door de ban van crypto-advertenties op de drie platforms zouden deze ondernemers namelijk honderden miljoenen dollars schade hebben geleden.
Het technologie-bedrijf Google en social mediaplatforms Facebook en Twitter besloten in 2018 advertenties over cryptocurrency-diensten massaal te verbieden. Zij maakten deze beslissing nadat veel investeerders geld verloren als gevolg van frauduleuze Initial Coin Offerings (ICO’s). Het dekenverbod was echter behoorlijk schadelijk voor legitieme crypto-ondernemers, zo schrijf The Daily Mail Australia.
Een groep ondernemers slaan de handen ineen en klagen de drie nu aan voor de geleden schade. Zoals de aanklacht er nu ligt willen zij een schadevergoeding van ongeveer $600 miljoen. Dit bedrag kan echter nog oplopen wanneer meer ondernemers zich bij de groep voegen.
Een rechtszaak tegen dergelijke giganten is natuurlijk een hele onderneming. De aanklagers willen dan ook geld ophalen bij durfkapitalisten om het proces te kunnen bekostigen. De aanklagers zouden 70% van de potentiële schadevergoeding krijgen en de investeerders 30%.
Ondertussen hebben Facebook en Google hun beleid al aangepast. Zo is het verbod versoepeld en mogen goedgekeurde advertenties weer op de platforms zichtbaar zijn. Facebook zou zijn beleid hebben aangepast met het oog op zijn eigen cryptocurrency, Libra genaamd.
Ondanks de toegenomen focus op frauduleuze advertenties is het zo af en toe alsnog weer raak op Facebook. Onder andere foto’s van John de Mol en Jort Kelder werden gebruikt om nietsvermoedende slachtoffers te misleiden om bitcoin (BTC) te kopen.