Actieve blockchain-projecten in gebruik? Logistiek neemt financiën over

0
actieve_blockchain_projecten_in_gebruik_logistiek_neem_financiering_over

Velen voorspelden dat financiering één van de eerste innovators in blockchain zou zijn. Harvest Business Review concludeerde dat educatie over blockchain niet langer ontbreekt in financiën, net als in industrieën als productie, en voorspelt dat de financiële projecten als eerst afgerond zullen worden.

Een deel van die verklaring is waar.

De productiesector is inderdaad achterop geraakt in het begrijpen van blockchain, maar het kan snel gaan als het eenmaal begint. Het bestuur van Saint-Gobain, een productie-gigant in 67 landen, ontmoette onlangs bijvoorbeeld consultants van BlockchainDriven tijdens een Innovation-sessie om meer te leren over blockchain en haar toepassingen in verschillende branches, met de focus op logistiek. Afgelopen winter ontmoette het blockchain-consultancybedrijf de fabrikant van auto-onderdelen, Sterling Consolidated, waarbij het startte zonder idee van een concept en eindigde met het uitbouwen van een volledig ontwikkeld blockchain-project.

Die snelheid is wat er ontbrak en tot dusverre heeft het publiek veel glimp opgevangen van veelbelovende projecten die ofwel nergens naartoe zijn gegaan of onvolledig zijn gebleven. Dit komt deels omdat de ‘supply chain’ en logistiek voor elkaar geschapen zijn.

Blockchain is mogelijk bedacht om financiën en transacties te heroverwegen, maar tot nu toe heeft het zijn plaats gevonden in de logistiek en supply chain. Een review van MIT Tech stelde het volgende:

De echte belofte van blockchain-technologie is niet dat het je van de ene op de andere dag miljonair kan maken of dat het je een manier kan bieden om je financiële activiteiten te beschermen tegen bemoeizuchtige regeringen. Het is dat het de kosten van vertrouwen drastisch kan verlagen door middel van een radicale, gedecentraliseerde benadering van de boekhouding en, bij uitbreiding, een nieuwe manier creëert om economische organisaties te structureren.

Dit is de bron van de verwarring. Blockchain creëert vertrouwen waar er geen vertrouwen is, maar voor wie is dit belangrijk? Banken genieten graag de illusie van vertrouwen, zij hebben weinig reden om net zo transparant te zijn als dat ze zich voordoen. De supply chain is echter een ander verhaal, omdat het een veelvoud aan leveranciers, fabrikanten en distributeurs omvat. Er zijn twee soorten vertrouwen nodig die gunstig zijn. Intern vertrouwen, waarbij verschillende bewegende delen verantwoordelijk en dus betrouwbaar zijn en consumentenvertrouwen, waarbij in een tijd waarin mensen steeds meer om eerlijke handel, ethische inkoop en dergelijke geven, het gunstig is voor kleinere organisaties om die wensen waar te maken.

Zelfs voor bedrijven die vrijwel elk onderdeel van hun supply chain bezitten, kunnen geld besparen door verliezen te voorkomen met verhoogde aansprakelijkheid. Het voordeel voor het bedrijf is enorm, dus is het logisch dat ze de technologie snel overnemen, als ze het eenmaal begrijpen. In zeker zin is dit het perfecte huwelijk tussen twee complementaire technologieën.

Banken worden echter niet volledig uitgesloten. Ze hebben simpelweg hun projecten hergebruikt in de richting van supply chain-doelen. HSBC en ING hadden bijvoorbeeld hun eerste live trade-finance-transactie op de blockchain aangekondigd bij de verzending van sojabonen. De transactie van Barclays had betrekking op boter-export. Zelfs banken lijken echte stappen te nemen om met blockchain te experimenteren in de richting van supply chain.

Het patroon is duidelijk:

blockchain_supply_chain

Als we kijken naar de momenteel actieve blockchain-toepassingen, valt de overgrote meerderheid in de categorie logistiek en supply chain.

Walmart heeft volgens Bloomberg blockchain gebruikt om pluimvee te traceren, waarbij transacties van de boerderij tot de tafel worden gevolgd, waardoor voedselverspilling en uitbraken van ziektes terug worden gedrongen. Maersk gebruikt blockchain om haar lading te traceren en de tijd die het ‘in transit’ doorbrengt te verkorten. Dit zijn de twee grote voorbeelden die de meeste mensen kennen, maar de actieve projecten zijn uitgebreider dan dat.

De technologie heeft zichzelf bewezen bij sectoren als diamanten, fair-trade voedsel, UPS- en FedEx-pakketten en farmaceutische producten. Zelfs de Verenigde Naties gebruiken al blockchain in 16 instanties om voedsel en donaties te verspreiden op basis van het scannen van ogen, allemaal bijgehouden en gecoördineerd op blockchain.

Hieruit kunnen veel inzichten opgedaan worden. Veel van deze projecten zijn achter de schermen gestart door grote spelers, maar niet op de manier waarop vroege voorstanders van blockchain het aannamen. Bij kleinere of minder bekende bedrijven en corporaties, is er nog steeds een enorm potentieel zolang ze maar beginnen en opschieten. Voor de rest van ons wordt duidelijk dat het eerste gebruik van blockchain het meest direct gunstig gebleken is voor de supply chain en logistiek en we zullen deze blockchain-trend waarschijnlijk blijven zien.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here