Foto: 3rdtimeluckystudio/Shutterstock
Coindesk publiceerde onlangs een lijst met de “top influencers van 2018”. Echter stuit het nieuwsplatform nu op veel kritiek. Veel cryptocurrency-kenners zouden namelijk nog nooit van bepaalde namen in de lijst hebben gehoord.
Uit onvrede bestempelden sommigen de lijst als een “betaalde campagne”. Ook vroegen ze de zogenaamde influencers op de lijst via Twitter hoeveel ze hadden betaald om op de lijst terecht te komen. Zo bestond het merendeel van de reacties op de tweet van Nouriel Roubini, een van de onbekende influencers, uit tweets met de vraag hoeveel hij Coindesk heeft betaald.
Iemand vroeg Coindesk middels een tweet:
Ik zou graag een verklaring willen over die rare “digitale verzamelkaarten” die met de lijst gemoeid zijn. Gaan de winsten ervan direct naar de influencers op de lijst?”
Coindesk reageerde:
We verkochten de kaarten voor minder dan $1 dollar om mensen te stimuleren onze non-fungible tokens (NFT’s) te testen. CryptoKitties en Chibi Fighters stelden hun kunst beschikbaar, en alle opbrengsten gaan naar een goed doel dat door de influencers gekozen wordt. Simpel.
Uiteindelijk heerst er nog steeds verontwaardiging over bepaalde influencers die Coindesk in de lijst heeft verwerkt. En het is nog steeds niet duidelijk of het om betaalde promotie ging, of dat het een campagne was om hun NFT’s te testen. Desalniettemin, hier is Coindesk’s top influencers-lijst van 2018:
- Binance’s Changpeng Zhao
- Elizabeth Stark, CEO van Lightning Labs
- Nouriel Roubini, een Amerikaanse econoom
- Admin wen airdrops, een online community
- Jed McCaleb, mede-oprichter en de CTO van Stellar.org
- Glen Weyl crypto, co-auteur van het boek Radical Markets
- Tom Jessop, voormalig managing director bij Goldman Sachs
- Hester Peirce, commissaris bij de Securities and Exchange Commission
- Jeremy Allaire, mede-oprichter en CEO van Circle
- Brenna Sparks, ster in de entertainment-industrie voor volwassenen en crypto-evangelist