
De wereldwijde zwarte markt voor luxeproducten is aanzienlijk en zorgt jaarlijks voor behoorlijk wat schade voor fabrikanten van originele luxeproducten. Een Zwitsers bedrijf meldt echter een oplossing te hebben.
Jaarlijks lijdt de industrie van luxeproducten €85 miljoen schade. De totale geleden schade als gevolg van namaakproducten zou tegen 2020 zelfs op kunnen lopen tot zo’n $1,82 biljoen.
Luxochain, gevestigd in Lugano, Zwitserland, is van plan “digitale paspoorten” te ontwikkelen om dit probleem op te lossen. Met de paspoorten kunnen luxeproducten worden geïdentificeerd met gegevens die op een blockchain zijn opgeslagen.
Onder luxeproducten vallen ook producten zoals wijn. Wanneer wijn van Frankrijk naar Hong Kong getransporteerd moet worden kan er onderweg veel gebeuren. Luxochain wilt chips gaan ontwikkelen die alles tracken, van temperatuur tot aan de locatie van de flessen.
Het wordt zo mogelijk om na te gaan of een product echt is, iets wat goed nieuws is voor fabrikanten. De zwarte markt voor neppe luxeproducten lijkt het daarom moeilijk te gaan krijgen.