
Foto: Shutterstock/Marc Bruxelle
Fidelity Digital Assets, de digitale activa-tak van financieel dienstverlener Fidelity Investments, heeft onlangs een interessant en bullish rapport gepubliceerd. Daarin wordt bitcoin (BTC) vergeleken met opkomende markten, en wordt gesteld dat het vooral retailbeleggers zijn die de markt aandrijven. Daarbij zouden social media-platformen een belangrijke rol in de adoptie van BTC spelen.
De auteur van het rapport, Ria Bhutoria, vergelijkt het huidige bitcoin met opkomende markten. Deze markten bieden vaak hoge potentiële rendementen maar zijn volatieler en minder liquide dan al ontwikkelde markten. Hierdoor zouden investeerders op dit moment nog aan de zijlijn blijven staan:
“De acceptatie van bitcoin in institutionele portefeuilles kan worden vergeleken met de acceptatie van opkomende en frontieraandelen in portefeuilles eind jaren tachtig en begin jaren negentig. De weerstand tegen de opname van opkomende markten werd gedreven door bezorgdheid over factoren zoals volatiliteit en liquiditeit”
Om een idee te krijgen van wat bitcoin kan gaan doen als institutionele beleggers uiteindelijk besluiten om bitcoin op te nemen in hun portefeuilles, berekent Bhutoria wat bitcoins marktkapitalisatie zou zijn als slechts een enkele procent van de obligatiemarkt bitcoin opneemt. Volgens de onderzoeker is de obligatiemarkt ongeveer $50 biljoen waard, bitcoins marktkapitalisatie zou zodoende dus op $500 miljard komen te staan.
Ook zouden natuurlijk investeerders in andere activaklassen een deel in bitcoin kunnen stoppen. Fidelity stelt dat als bitcoin slechts 10% opvangt van alle “alternatieve investeringen,” de marktkapitalisatie zelfs naar $1,3 biljoen kan stijgen.
De onderzoeker geeft toe dat deze benadering wat kort door de bocht is. Maar “het doel van deze oefening is om het potentiële asymmetrische upside van bitcoin te onderzoeken als een kenmerk dat beleggers kan aanspreken, naast het gebrek aan historische correlatie met andere activa.”
Social media zorgt voor nieuwe instroom
Ook worden retailbeleggers in het rapport aangehaald. Volgens Bhutoria komt er “een nieuwe golf aan investeerders” afkomstig van social media. Via deze platforms wordt informatie over bitcoin in een “meer virale en snelle manier” gedeeld. En dit is gunstig voor de algehele adoptie van bitcoin:
“Terwijl deze nieuwe golf van particuliere investeerders zich vertrouwd maakt met deze kanalen, zal een deel van hun aandacht ongetwijfeld naar Bitcoin en andere digitale activa vloeien,”
Hier voegt Bhutoria aan toe:
“Het unieke aan Bitcoin is dat het door retail wordt aangedreven. Financiële media en de manier waarop mensen beleggingsinformatie consumeren, veranderen, en influencers trekken meer aandacht dan instutities.”