Foto: bruno talledo/Shutterstock
Het gebruik van privéjets is de afgelopen jaren flink toegenomen. Steeds meer mensen die zich bij de ultrarijken voegen, kiezen ervoor om zich per privévliegtuig te verplaatsen. Het is niet langer de Ferrari of het vakantiehuis in de Hamptons die de status van extreme rijkdom onderstreept, maar het gemak van een eigen jet.
Na de pandemie steeg de vraag naar privévluchten fors. Aanvankelijk uit gezondheidsredenen, maar inmiddels is het vooral een uiting van luxe. Populaire cultuur en sociale media hebben het beeld versterkt: van modellen die naar een vrijgezellenfeest in Mexico vliegen tot ondernemers die zich verplaatsen tussen internationale evenementen.
Nieuwe miljonairs, nieuwe gewoonten
Volgens schattingen van vermogensonderzoeksbureau Altrata telde de wereld in 2024 een recordaantal mensen met meer dan 30 miljoen dollar aan bezittingen. Alleen al in de Verenigde Staten kwamen er vorig jaar dagelijks meer dan duizend miljonairs bij, aldus cijfers van UBS.
Steeds vaker betalen deze nieuwe rijken hun vluchten in crypto. Anderen kopen een deel van een vliegtuig via zogenoemde jet cards of sluiten zich aan bij collectieven om kosten te delen.
Een van hen is Maxx Chewning, die zijn snoepbedrijf voor 75 miljoen dollar verkocht. Hij besteedde direct 100.000 dollar aan een vlucht met vrienden en zijn hond naar het skioord Vail. “De grap is dat ik een privéjet nodig had om mijn hond mee te nemen,” zegt hij.
Luxe op grote hoogte
De luxe aan boord van deze vluchten gaat verder dan alleen comfortabele stoelen. Sommige vluchten serveren kreeft, filet mignon of gerechten van chef-koks zoals Nobu Matsuhisa. Hosts kunnen zelfs huidverzorgingsbehandelingen geven met producten van topmerken zoals Dr. Barbara Sturm.
Flexjet, een van de aanbieders van privévluchten, organiseerde recent nog een exclusief event aan het Comomeer in Italië, inclusief sieradenshow met stukken van de Britse hofleverancier Garrard.
‘Rijk zijn is weer in de mode’
Volgens Kenn Ricci, voorzitter van Flexjet, is de schaamte rond luxe sinds de financiële crisis van 2008 afgenomen. “Rijk zijn is weer in de mode,” zegt hij. “Soms houden we van rijken, soms haten we ze.”
Voor sommigen is privévliegen inmiddels normaal geworden. Ondernemer Tennille Holt besteedt samen met haar man en hun cavapoo Hudson jaarlijks tonnen aan vluchten. Alleen al een vlucht van Australië naar Los Angeles kostte het stel 200.000 dollar. “Het is de meest comfortabele optie voor Hudson,” zegt ze.
Van helikopter tot fiscaal voordeel
Niet alleen rijke individuen, maar ook hun financiële adviseurs spelen in op de trend. Vermogensbeheerders zoals Goldman Sachs helpen bij de financiering en aankoop van jets. De Amerikaanse belastingwetgeving voorziet bovendien in aftrekposten voor vliegtuigen die zakelijk worden ingezet.
Kevin Hooks, een veteraan in de farmaceutische industrie, besteedt jaarlijks zo’n 800.000 dollar aan vluchten in een privéjet. Hij gebruikt sinds kort ook helikopters om tijd te besparen. “Een keer vroeg mijn zoon op een lijnvlucht: ‘Wie zijn al deze andere mensen in het vliegtuig?’”
De lijn tussen functionele luxe en overdadige levensstijl vervaagt steeds verder. Eén ding is duidelijk: wie tegenwoordig écht meetelt in de wereld van extreme rijkdom, doet dat op 12 kilometer hoogte. Zou dat in de toekomst ook voor het bezitten van 1 hele bitcoin gelden?
🎧 Kickbokskampioen Rico Verhoeven over zijn onverwachte crypto-avontuur – luister nu naar zijn verhaal op Spotify of sla ’m op voor later!