Kevin Schijven Kevin Schijven
08/01/2019 05:30 2 min. leestijd
Bijgewerkt op 08/01/2019 05:30

Mastercard verwijdert naam van logo, maar waarom?

Nieuws

Foto: hodim/Shutterstock

De Amerikaanse financiële dienstverlener Mastercard heeft aangekondigd dat het haar naam van het bedrijfslogo heeft verwijderd. Het nieuwe logo bestaat nog alleen uit de rode en gele overlappende cirkels.
Mastercard geeft aan op de toekomst voor te willen bereiden wat betreft financiële technologie door de komst van nieuwe betaalmogelijkheden als cryptocurrency. Het bedrijf wil daarom de nadruk op het woord ‘card’ (kaart) in de naam verkleinen.
Tevens wil Mastercard in de voetstappen treden van andere grote merken als Nike en Apple door een logo te creëren dat alleen uit symbolen bestaat.
Raja Rajamannar, hoofd marketing en communicatie van Mastercard, zegt dat het bedrijf meer dan 20 maanden lang onderzoek heeft uitgevoerd om te testen of mensen het logo zouden herkennen zonder de naam:

Heruitvinding in het digitale tijdperk vraagt om moderne eenvoud. En met meer dan 80 procent van de mensen die spontaan het Mastercard-symbool herkennen zonder het woord ‘mastercard’, voelden we ons klaar om deze volgende stap in de evolutie van ons merk te nemen. We zijn trots op ons rijke erfgoed en zijn enthousiast om de iconische cirkels op zichzelf te zien staan.

Michael Bierut, grafisch designer bij Pentagram, zegt het volgende erover:

We leven in een tijd waarin we in toenemende mate niet communiceren via woorden, maar via pictogrammen en symbolen. Mastercard heeft het grote geluk gehad om te worden vertegenwoordigd door twee in elkaar grijpende cirkels, één rood, één geel, sinds de oprichting in 1966. Nu, door dit symbool op zichzelf te laten ‘shinen’, plaatst Mastercard zich in een elite kader van merken die niet met naam, maar met symbool worden vertegenwoordigd: een appel (Apple), een doelwit (Target), een swoosh (Nike).

Vorige maand werd via een octrooiaanvraag bekend dat Mastercard aan een systeem voor anonieme cryptocurrency-transacties werkt.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je dan op onze push-berichten, Facebook– of Twitter pagina.
Deel dit artikel
Kevin Schijven

Redacteur Kevin hoorde voor het eerst over Bitcoin via WikiLeaks. “Interessant!” dacht hij nog, maar het duurde toch nog een aantal jaar én vergde wat verdieping voordat de potentie van Bitcoin en de achterliggende blockchain-technologie bij hem doordrong.

Net binnen
Trending
goudkoorts-man-vindt-klomp-goud-goldrepublic
Man vindt enorme goudklomp van 4,6kg en slaat de jackpot
Magazijnmanager wordt miljonair: crypto investering steeg x1200
Magazijnmanager wordt miljonair: crypto investering steeg x1200
Wat had een €1.000 bitcoin investering in januari je nu opgeleverd?
Wat had een €1.000 bitcoin investering in januari je nu opgeleverd?
crypto-belasting-toezicht
Nederlandse crypto houders opgelet: Belastingdienst gaat strenger optreden
Man koopt goedkoop schilderij, blijkt Rembrandt van €17 miljoen te zijn
Man koopt goedkoop schilderij, blijkt Rembrandt van €17 miljoen te zijn
Advertisement

Trending Nieuws nieuws

Bitget Beschermingsfonds: een voortdurend streven naar transparantie
Bitget Beschermingsfonds: een voortdurend streven naar transparantie
Gaat dit social mediaplatform Facebook voorbij?
Gaat dit social mediaplatform Facebook voorbij?
We geven onze lezers vandaag €10 Bitcoin cadeau!
We geven onze lezers vandaag €10 Bitcoin cadeau!
Advertisement