
De Deutsche Postbank heeft gemeld dat volgens een enquête 29% van de Duitsers gelooft dat cryptocurrency een aantrekkelijke investeringsmogelijkheid is.
De resultaten van Postbank Digital Study 2018 werden aangekondigd nadat 3.100 Duitsers werden geïnterviewd van eind februari tot eind maart van dit jaar.
Van de jongere generatie tussen 18 en 34 jaar was het percentage dat geïnteresseerd was in het beleggen in cryptocurrencies zelfs 50%. Deze groep vormde 46% van het totale aantal ondervraagde individuen. Bovendien gaf 14% van jongere generatie aan dat het het komende jaar cryptocurrency wil kopen of minen.
Ondanks de immense interesse die in de crypto-sector getoond werd is deze demografie slechts goed voor 8% van de bevolking. Dr. Thomas Mangel, Chief Digital Officer bij de Postbank, zei dat jongeren zich niet blind moeten staren op cryptocurrencies, aangezien “dit type investering zeer speculatief is”.
Afgezien van de leeftijd, richtte de studie zich ook op het geslacht, bij het observeren van drie verschillende factoren. Als eerste vindt 60% van de vrouwen de “onafhankelijkheid van gevestigde financiële systemen” belangrijker dan 51% van de mannen. Ten tweede trekt een hoger rendement uit investeringen in cryptocurrency meer mannen (56%) dan vrouwen (36%). Ten slotte is 39% van de mannen voorstander van de anonimiteit die cryptocurrency biedt, terwijl slechts 26% van de vrouwen dat een belangrijke factor vindt. Van deze groep geeft 20% aan dat ze staan te popelen om deel uit te maken van een nieuwe vorm van beleggen.
Het onderzoek werd uitgevoerd in een periode waarin Bitcoin en andere cryptocurrencies een vrije val meemaakten. Daardoor kwamen de resultaten ten gunste van deze cryptocurrencies als een verrassing voor de bank. Mange zeid dat de media verantwoordelijk zijn voor het creëren van een hype rond dit fenomeen, wat ervoor zorgt dat mensen de risico’s die gepaard gaan met het kopen van deze currencies negeren. Zo denkt 20% van de ondervraagde Duitsers dat ze goed geïnformeerd zijn over dit onderwerp door er simpelweg over te lezen op social media. Bovendien denkt 29% van de 18- tot 34-jarigen dat zij crypto-experts zijn.
De meerderheid van de mensen is zich er echter niet van bewust dat winsten uit Bitcoin in verschillende landen aan belasting onderhevig zijn. Mangel concludeerde:
Vanwege de mediahypes overschatten veel mensen hun kennis van de kansen en risico’s van cryptocurrencies als een investering.
In maart publiceerde de South Korean Financial Investors Protection Group ook al de resultaten van een onderzoek waaruit bleek dat de meerderheid van de 20-jarigen liever investeerde in cryptocurrencies dan in conventionele financiële instrumenten zoals aandelen en obligaties.