
Foto: Vitaliy Karimov/Shutterstock
Tesla, dat samenwerkt met de Shanghai International Port Group (SIPG), onderzoekt, door middel van het gebruik van blockchain, mogelijkheden om het importeren van goederen in China makkelijker te maken.
Dit werd reeds onthuld in een aankondiging van de operator van de SIPG, de op blockchain gebaseerde CargoSmart en de Chinese vrachtschip operator COSCO. Samen zouden zij een een blockchain-app testen die de tijd benodigd voor vrachtoverdracht verkort en de overdracht van het eigendom van goederen makkelijker maakt.
De pilot, die in december werd uitgevoerd, gebruikte blockchain om relevante verzendgegevens en documentatie te delen met de betrokken partijen, waaronder Tesla. Doordat gegevens gedeeld werden met de partijen kon het proces gestroomlijnd worden, wat er vervolgens voor zorgt dat de procedures voor het ophalen van vracht op een vertrouwd en veilig platform voor het Amerikaanse bedrijf korter worden.
Blockchain zorgt voor versnelde overhandiging van goederen
Wu Yu, hoofd van de logistieke afdeling van COSCO, zei dat de pilot “aanzienlijke efficiëntieverbeteringen liet zien, niet alleen in de vrachtoverdracht, maar ook in de downstream supply chain-planning door een vaste bron van waarheid te presenteren voor documentatie voor alle betrokken partijen.”
De vrachtoverdracht verwijst naar het moment dat de goederen worden overhandigd. Om verwarring en diefstal te voorkomen en om de identiteit te verifiëren en vracht vrij te geven, hebben klanten een originele vrachtbrief nodig die vergelijkbaar is met een ontvangstbewijs. Zonder een vrachtbrief, kunnen operators geen goederen afgeven, wat zorgt voor het ontstaan van vertragingen in het process en hoge boetes van havenautoriteiten voor schepen die hun tijd in de haven overschrijden.
Na de succesvolle pilot zei CargoSmart de blockchain-app te willen testen in andere Aziatische havens, waaronder in Qingdao, China en in Laem Chabang, Thailand.
Goederen in strijd tegen het coronavirus
De aankondiging laat echter niets los over het soort blockchain dat gebruikt is of het soort goederen dat Tesla in China heeft geïmporteerd. De Tesla fabrieken, waaronder in Shanghai, worden gebruikt voor de productie van batterijen en het monteren van auto’s.
Volgens de Los Angeles Times zouden Chinese functionarissen vlug voorraden hebben geleverd die het bedrijf nodig had om snel te herstellen van de schade veroorzaakt door het coronavirus. Bloomberg meldde dat Tesla stilletjes haar focus heeft weerlegd naar China en daar zelfs mogelijk al van plan is om een nieuwe auto specifiek voor de Chinese markt uit te brengen.
De bulls houden stand, de koers van bitcoin maakt hogere lows, maar de kracht neemt af. Het is allemaal zeer afhankelijk van de actie die we gaan zien in de $7.000 en de volgende weerstand rond de $7.600-7.800. Wat gaat onze analist David doen? Hij legt het je uit in zijn technische analyse van deze week!