Op taxi’s en in metro’s in New York City prijken posters met leuzen als “crypto heeft regels nodig”, en “geld heeft een toekomst”. Middels de posters hoopt cryptocurrency exchange Gemini de ontwikkeling van meer regulering te stimuleren voor een nu nog vaak chaotische sector.
Hoofd van marketing bij de exchange, Chris Roan, zei: “Wij zijn van mening dat beleggers die de crypto-markt betreden exact dezelfde bescherming verdienen als beleggers in meer traditionele markten.” Toch ontving de campagne behoorlijk wat kritiek vanuit de crypto-industrie.
Meerdere figuren uit die industrie zijn het niet eens met de campagne omdat dergelijke reguleringen tegen bijvoorbeeld het witwassen van geld, of Know Your Customer-beleid (KYC) niet rijmen met de principes van crypto. Zo zegt Kryptic, een blockchain-educatieplatform, via Twitter dat Gemini om regulering vraagt van “dezelfde personen en kartelleiders die de gemiddelde man jarenlang hebben genaaid. Dit maakt me verdrietig.”
Ook liet Neha Narula, directeur van de Digital Currency Initiative van het MIT Media Lab, weten dat té veel regulering de innovatie juist kan remmen. Daarnaast wordt volgens haar de bestaande regulering inconsequent gehandhaafd. Volgens Narula veroorzaakt dit “een groot probleem voor de marktintegriteit en bescherming van consumenten.”
Onlangs werd een wetsvoorstel gedaan in het Huis van Afgevaardigden om te voorkomen dat crypto als effecten zullen worden gedefinieerd. In datzelfde wetsvoorstel wordt daarnaast opgeroepen tot een nieuwe wettelijke definitie voor crypto.
Crypto-fraudeur vraagt uitstel gevangenisstraf na hondenincident