Foto: PH888/Shutterstock
XRP wordt al jaren gepresenteerd als hét antwoord op trage en dure internationale betalingen. Maar achter het glanzende verhaal schuilt een flinke dosis controverse. Heeft Ripple echt een revolutionaire munt gebouwd, of vooral een sterk marketingmerk?
In deze aflevering van De Cryptotafel bespreken ze de oorsprong van XRP, de rol van Ripple als bedrijf, en waarom bitcoinpuristen zo kritisch zijn op deze ‘bankvriendelijke’ munt.
🎧 Luister hier naar De Cryptotafel!
XRP: Snelheid of schijn?
XRP wordt vaak gepresenteerd als dé munt voor banken. Transacties zijn snel en goedkoop, en Ripple (het bedrijf achter XRP) heeft wereldwijd samenwerkingen aangekondigd met grote financiële instellingen.
Maar de vraag blijft: wie gebruikt de XRP-token daadwerkelijk? Volgens Nguyen zit het verschil vooral tussen wat er wordt beloofd in de marketing en wat er daadwerkelijk gebeurt op het netwerk. De technologie werkt, maar het gebruik van de token zelf blijft opvallend beperkt.
“De adoptie van XRP valt tegen. De meeste aangesloten banken gebruiken RippleNet, maar niet de XRP-token zelf.”
Dat blijkt ook uit blockchaingegevens: het aantal actieve adressen op het XRP-netwerk blijft structureel laag, zelfs op momenten dat de koers stijgt. Terwijl de prijs van XRP in 2024 sterk steeg, bleef het daadwerkelijke netwerkgebruik achter.
-
Bron: CryptoQuant
Gecentraliseerd netwerk, centrale risico’s
In tegenstelling tot bitcoin, dat gebouwd is als een open en decentraal protocol, is XRP in handen van één partij.
Ripple beheert niet alleen de ontwikkeling van het netwerk, maar kreeg ook 80% van de totale voorraad XRP bij de lancering in handen.
De overige 20% werd verdeeld onder de oprichters, met elk bijna 50% voor Jed McCaleb en Chris Larsen.

“Je hebt hier een partij die én de tokens bezit, én het netwerk onderhoudt. Dat is geen decentraal protocol – dat is gewoon één bedrijf met volledige controle.”
Deze opzet roept vragen op over onafhankelijkheid en machtsconcentratie. Als één entiteit zowel de waarde als de infrastructuur beheert, hoeveel ruimte blijft er dan over voor eerlijk, transparant gebruik?
Slimme verkooptruc of stille revolutie?
Het verhaal van XRP is complex: een veelbelovend idee, verpakt in een sterk marketingverhaal, maar met weinig zichtbare adoptie. Toch blijft de munt populair onder beleggers. Komt dat door technologische kracht – of vooral door slimme positionering?
In deze aflevering nemen Raoul en Khiem geen blad voor de mond. Ze bespreken niet alleen de technologie, maar ook de onderliggende belangen, machtsstructuren en ethische dilemma’s. Want als je in XRP investeert, waar stem je dan eigenlijk mee in?
🎧 Luister hier naar De Cryptotafel!