Rico Engelbarts
27/06/2018 15:37 4 min. leestijd
Bijgewerkt op 31/08/2023 09:02

BTC-prijs duikt onder $6.100 terwijl crypto-markt $7 miljard verliest: Facebook geen effect

icon-bitcoin
Bitcoin nieuws
bitcoin_BTC_prijs_zakt_onder_6100_dollar_crypto_markt_verliest_7_miljard_dollar_facebook_geen_effect

Foto: Shutterstock/Marc Bruxelle

Veel beleggers en analisten verwachtten dat het ongedaan maken van het verbod op advertenties voor cryptocurrencies door Facebook een corrigerende rally op de korte termijn mogelijk zou maken. Bitcoin (BTC) en de rest van de markt voor cryptocurrency hadden echter moeite om het momentum te ondersteunen.
bitcoin_BTC_prijs_zakt_onder_6100_dollar_crypto_markt_verliest_7_miljard_dollar_facebook_geen_effect_grafiek
In de afgelopen 24 uur verloor de crypto-markt meer dan $7 miljard, halverwege een kleine correctie. Op 26 juni, na een snel herstel van Bitcoin uit de regio van $5.900, leek de markt op korte termijn aan kracht te winnen.
Tokens als Ontology (ONT), Theta en Qtum presteerden bijzonder goed, waarbij ze in de afgelopen week winsten van 20 tot 40% boekten ten opzichte van BTC. Maar naarmate grote cryptocurrencies als BTC, Ethereum (ETH), Ripple (XRP) en Bitcoin Cash (BCH) afremden, begonnen tokens het momentum te verliezen.

🚀 Nederlandse exchange viert bullmarkt: iedereen gratis crypto naar keuze
  • Advertentie
  • Bitvavo

Facebook heeft geen effect gehad op crypto

Niet verrassend heeft het besluit van Facebook om het verbod op crypto-advertenties ongedaan te maken, geen invloed op de prijs van BTC en andere cryptocurrencies, wat suggereert dat het aanvankelijke verbod door Facebook in de eerste plaats ook geen invloed op de crypto-markt heeft gehad.
Destijds schreef de overgrote meerderheid van de reguliere media en analisten de daling van de marktwaarde van cryptocurrencies toe aan het advertentie-verbod van Facebook, dat blijkbaar op geen enkele manier invloed op de markt had.
De beslissing van Facebook om crypto-advertenties weer toe te staan op haar platform, leidde tot positieve gesprekken over adoptie van cryptocurrency op verschillende social media platforms en online communities. Maar het is belangrijk om de redenering van Facebook voor haar aanvankelijk verbod te begrijpen. In januari, voerde Facebook het verbod op crypto-advertenties in, omdat het niet aansprakelijk wilde zijn voor het aanbieden van initial coin offerings (ICO’s) en potentiële verliezen van beleggers die deelnamen aan token-verkopen.
Onlangs zei de voorzitter van de Chigago Board Options Exchange (CBOE), Chris Concannon, die de eerste grote financiële instelling op de traditionele financiële markt vertegenwoordigt die zich inzet voor de markt voor cryptocurrency, dat de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) waarschijnlijk achter investeerders zal gaan die hebben deelgenomen in ICO’s en verkopers van tokens:

De feitelijke partij die de niet-geregistreerde coin aanbood, die zou betrokken geweest kunnen zijn bij het uitgeven van niet-geregistreerde effecten. Iedereen die dat verkocht, kan als een ongeregistreerde verzekeraar worden beschouwd. Als je iemand niet-geregistreerde effecten verkoopt, ben je zelf aansprakelijk als zij besluiten je voor de rechter te dagen.

Het is zeer waarschijnlijk dat advocaten van Facebook het platform hebben aangemoedigd om ICO-advertenties te verwijderen vanwege mogelijk onderzoek door de SEC en Facebook onmiddellijk daarna crypto-advertenties verbood.
In haar recente aankondiging bevestigde Facebook dat hoewel crypto-advertenties zijn toegestaan, ICO-advertenties nog steeds verboden zijn. Facebook’s product management director Rob Leather, zei het volgende:

Gezien deze beperkingen zal niet iedereen die wil adverteren in staat zijn om dit te doen, maar we zullen luisteren naar feedback, kijken hoe goed dit beleid werkt en deze technologie blijven bestuderen, zodat we, indien nodig, ons beleid in de loop der tijd kunnen herzien.

Advertentie

Wat de markt nu gaat doen

Aangezien de Facebook-zaak op geen enkele manier gevolgen heeft voor de crypto-markt op de korte termijn, zal de trend van cryptocurrencies puur afhankelijk zijn van de situatie van de markt.
Momenteel is het probleem van een laag volume in de crypto-markt nog steeds van kracht en is het volume van BTC zelfs gedaald van $4,5 miljard naar $3,5 miljard, terwijl het volume van ETH daalde naar het laagste punt van $1 miljard.
Tenzij het volume van de grote cryptocurrencies in de komende 24 tot 48 uur snel stijgt, is het onwaarschijnlijk dat de markt een grote corrigerende rally gaat beginnen en meer waarde gaat verliezen op de korte termijn.

Deel dit artikel
Rico Engelbarts

Head of Partnerships Rico kwam in 2013 in aanraking met Bitcoin. Een vriend van hem vertelde hem toentertijd met veel enthousiasme over het decentrale aspect van Bitcoin; een concept wat Rico’s interesse niet meteen wekte.

Net binnen
Trending
Crypto update: solana en polkadot schitteren met grote stijgingen
Nieuwe cryptomunt ontploft en stijgt met 35.000% in 1 minuut
Crypto miljonair ziet vermogen in één nacht verdampen door crash
Crypto miljonair ziet vermogen in één nacht verdampen door crash
Bitcoin koerssignalen suggereren uitbraak naar $50.000
Nieuwe crypto stijgt 12.000% na listing, handelaren happen toe
Bitcoin koers maakt opmerkelijke crash, cryptomarkt hard onderuit
Bitcoin koers maakt opmerkelijke crash, cryptomarkt hard onderuit
Crypto ontbijt: Bitcoin kosten dalen, miners kiezen AI, FTX verkoopt solana
Bitcoin whale ontwaakt na 14 jaar met 90.000.000% winst vlak voor halving
Advertentie
Advertentie