Foto: AdriaVidal/Shutterstock
Bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens heeft inmiddels een Netflix-abonnement.
Streamingdiensten zijn in 2024 weer gegroeid in populariteit en maken een steeds groter deel uit van de Nederlandse markt, maar de gewone televisie blijft nog altijd het populairst.
Dit is volgens recent onderzoek vooral te danken aan premiumdiensten, met name een premiumdienst aangeboden door Ziggo.
Streamingdiensten drijven groei in Nederland
Streamingdiensten zijn het afgelopen jaar wederom gegroeid in populariteit. De omzet van deze sector is in 2024 toegenomen met 21%, waarbij deze voor het eerst de €1 miljard gepasseerd heeft. Streamingdiensten maken nu meer dan een derde uit van de Nederlandse markt.
De markt voor tv en video in Nederland is het afgelopen jaar dan ook flink gegroeid met maar liefst 4,2%, blijkt uit onderzoek door Telecompaper. Dit betekent dat de totale sector in 2024 €2,9 miljard omgezet heeft. Streamingdiensten zijn vorig jaar de grootste drijfveer geweest voor deze groei.
De reden achter de populariteit van streamingdiensten is volgens Telecompaper de flexibiliteit en personalisatie. Aanbieders zoals Netflix bieden gebruikers een breed scala aan content aan, aangepast op de interesses van gebruikers.
De grootste streamingdienst
Netflix blijft met afstand de populairste streamingdienst in Nederland. Het marktaandeel is 14,5% en komt neer op een omzet van meer dan €400 miljoen. De op één na grootste is Viaplay met een marktaandeel van 5,2%.
Meerdere streamingdiensten zijn het afgelopen jaar gegroeid in Nederland, mede doordat ze hun prijzen hebben verhoogd, maar ook dankzij een stijging in het aantal gebruikers. Zo neemt Videoland nu 4,5% van de markt voor zijn rekening en Disney+ 3,7%.
Ziggo blijft de marktleider
Hoewel streamingdiensten weer populairder zijn geworden, zijn ze nog niet de grootste op de markt. Gewone televisie blijft het grootste aandeel houden in de Nederlandse markt met iets minder dan 42%.
De marktleider in Nederland blijkt ook nu weer Ziggo te zijn, maar het marktaandeel van het bedrijf is wel gedaald. De omzet is in 2024 afgenomen met 2,7% en komt nu neer op €885 miljoen. KPN is daarentegen juist gegroeid met 1,3%.
De reden dat televisie populair blijft is volgens Telecompaper te danken aan basistelevisie en premiumdiensten, met name aanbieders van sport. Ziggo Sport Totaal is bijvoorbeeld met maar liefst 72% gegroeid. Wil je nu altijd op de hoogte zijn – volg ons net als duizenden anderen gratis op Whatsapp.
Bitcoin knalt omhoog & Nederlanders starten met gratis crypto
De cryptomarkt trekt weer aan, en duizenden Nederlanders handelen alweer actief. Wil je het ook proberen? Bitvavo geeft je tijdelijk €10 gratis crypto naar keuze om mee te starten. Handel gratis in meer dan 350 crypto samen met 1 miljoen Nederlanders.
Registreer je vandaag en ontvang direct €10 crypto naar keuze. Een account aanmaken is gratis en kost je maar een minuut.
🔥 Goud en bitcoin stijgen terwijl de dollar blijft verzwakken. Wat speelt er écht in de markt? Luister nu de podcast of sla ‘m op!