Foto: Rijdende Redactie / Shutterstock.com
De belofte van snelle rijkdom duikt overal op sociale media op. Vooral onder jongeren zijn de zogenoemde finfluencers (financial influencers) populair: influencers die cursussen verkopen en tips geven over beleggen en passief inkomen. BNNVARA onderzoekt dit fenomeen in een nieuwe vierdelige online serie genaamd Cashen of Crashen op het YouTubekanaal van NPO3.
Finfluencers onder de loep
Presentatoren Juan Bambach, Floor de Rijke en Manon van Eijk besluiten het niet bij theorie te laten, maar de wereld van de finfluencers van binnenuit te onderzoeken. Ze kopen toegang tot besloten Telegram-groepen, volgen betaalde cursussen en reizen af naar Dubai, een stad die vaak het decor vormt van de luxe levensstijl die deze influencers etaleren.
De centrale vraag die de presentatoren willen onderzoeken: kun je met een beetje lef en startkapitaal echt binnen enkele weken je studieschuld wegwerken of je droomauto bij elkaar traden?
Dat finfluencers veel jongeren bereiken blijkt uit onderzoek van EenVandaag en BNNVARA. Twee derde van de jongeren tussen de 16 en 34 jaar komt op social media berichten van deze groep tegen. Opvallend is dat 1 op de 11 jongeren aangeeft open te staan voor hun adviezen over snel rijk worden. Het programma speelt daarmee in op een gevoel dat breed leeft: de aantrekkingskracht van financiële vrijheid in een tijd van hoge woonlasten en dure studies.
Eerste crypto-investeringen
Alledrie de presentatoren kiezen een eigen gebied van online investeren en Floor stapt in de crypto. Ze bekent dat crypto en beleggen voor haar altijd ver weg leken, maar dat de angst om iets te missen haar toch nieuwsgierig maakte.
In de tweede aflevering van de serie is te zien hoe ze op basis van de adviezen van een finfluencer investeert in BRETT en ZIG. Over deze investeringen maakt ze in dezelfde aflevering al winst. Ook reist ze af naar een crypto-event in Dubai om meer te leren over de wereld van crypto.
De invloed van finfluencers op jongeren ontvangt met enige regelmaat kritiek. Zo maakte Arjen Lubach ruim een jaar geleden een kritisch item over finfluencers. Ook werpt een onderzoek vanuit de Universiteit Utrecht kritisch licht op de invloed van finluencers. Uit hun onderzoek bleek dat de aanbevelingen van deze online influencers juist tot lagere rendementen leidde. Blijf altijd op de hoogte – volg ons net als duizenden anderen gratis op Whatsapp.
XRP wacht op groot nieuws. Kraken geeft Nederlanders €15 gratis XRP
Is dit hét moment in te stappen? Profiteer van de exclusieve bonus van een van ’s werelds grootste beurzen. Kraken nodigt je uit: Nederlanders ontvangen tijdelijk 15 euro in XRP gratis.
De actie is tijdelijk en het aantal plekken beperkt. Meedoen is gratis en zo geregeld.
–
💬Tip van de redactie: Volg de podcast ‘De Cryptotafel’ op Spotify voor het belangrijkste cryptonieuws, scherpe analyses en gesprekken met experts uit de markt.