Foto: Andrei Armiagov / Shutterstock
Vanaf 1 januari verdubbelt de wegenbelasting voor kampeerauto’s in Nederland. Wat voor velen als een bittere pil klinkt, lijkt de camperliefhebber nog niet af te schrikken. In een interessant artikel van Nu.nl wordt omschreven hoe hierop wordt gereageerd door veelgebruikers. Ondanks het verlies van het gunstige kwarttarief blijft de verkoop van campers onverminderd stijgen.
Mis geen kans meer: download de snelste crypto nieuws-app van Nederland
Belastingverhoging treft kampeerauto’s
De nieuwe belastingmaatregel maakt een einde aan het jarenlang geldende kwarttarief dat camperbezitters betaalden. Volgens het ministerie van Financiën is de aanpassing nodig omdat “de Staat veel belastinginkomsten misloopt, terwijl er geen controle is op het gebruik.”
Daarnaast geldt dat wie de camper tijdelijk niet gebruikt, de wegenbelasting kan laten schorsen. Van deze mogelijkheid zullen eigenaren volgens de branche voortaan vaker gebruik moeten maken. Helaas kan dit alleen voor minimaal één jaar en kost het € 88,05 per keer.
De verhoging raakt vooral bezitters van zwaardere voertuigen, die vaak op diesel rijden. “Als het volle tarief zou gaan gelden voor zo’n zwaar voertuig, dan zou het niet meer leuk zijn,” aldus een woordvoerder van brancheorganisaties BOVAG en Kampeer- en Caravan Industrie (KCI). Omdat wegenbelasting wordt berekend op basis van gewicht en uitstoot, kunnen de kosten voor sommige eigenaren fors oplopen.
De bestaande regeling was ooit ingevoerd om te compenseren dat kampeerauto’s veel minder vaak op de weg zijn dan personenauto’s, en bovendien regelmatig in het buitenland rijden. Toch ziet de overheid het kwarttarief niet langer als eerlijk of effectief.
Duurzaamheid en financiële prikkel
Volgens het ministerie biedt het lage tarief te weinig stimulans om te kiezen voor duurzamer vervoer. “Kampeerauto’s veroorzaken relatief meer CO2-, stikstof- en fijnstofemissies dan gewone personenauto’s,” stelt Financiën.
Daarmee past de maatregel in een bredere trend waarin milieubelastende vormen van mobiliteit financieel worden ontmoedigd. Dit is een logica die we ook zien bij accijnsverhogingen op brandstof en bij de opkomst van elektrische voertuigen.
Toch lijkt de nieuwe belasting nauwelijks invloed te hebben op de verkoopcijfers. De sector maakt zich op voor een recordjaar: tot medio september zijn al ruim 2.550 nieuwe campers verkocht, tegenover 2.465 in heel 2024.
Groei houdt aan, maar waakzaamheid geboden
Naar verwachting zal het totaal dit jaar zelfs boven de drieduizend uitkomen. Ook caravans blijven populair, al vallen die buiten de regeling omdat ze als aanhangwagens worden gezien en dus geen wegenbelasting kennen.
De Nederlandse campermarkt blijft groeien. Per 1 september stonden 633.802 campers en caravans geregistreerd, bijna twaalfduizend meer dan een jaar eerder. Het lijkt er dus op dat de hogere belasting vooral leidt tot meer bewust gebruik, niet tot minder enthousiasme.
Bitcoin krijgt een tik – hét moment om in te stappen? Nederlanders krijgen €10 crypto gratis
Miljoenen Nederlanders hebben al crypto. En Bitvavo nodigt jou uit: Ontvang tijdelijk € 10 gratis crypto naar keuze. Handel gratis in meer dan 400 crypto samen met 1,5 miljoen Nederlanders.
- Meld je gratis aan bij Bitvavo
- Doe een eerste storting
- Ontvang direct € 10 in crypto naar keuze
🎧 Tip: Volg onze podcast De Cryptotafel op Spotify voor actueel cryptonieuws, scherpe analyses en gesprekken met experts uit de markt. Handig om te luisteren én om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld van crypto en economie.