Foto: drieshondebrinkfoto / Shutterstock.com
In april 2022 stelde het Nederlandse kabinet een maatregel in om de prijs aan de benzinepomp flink omlaag te brengen. Deze was in korte tijd hard gestegen door de oorlog in Oekraïne. Door de accijnzen op de brandstof te verlagen, wist de overheid onze tankbeurten enigszins betaalbaar te houden.
Maar dit soort keuzes kosten veel geld. Minder inkomsten voor de overheid aan de ene kant betekent, dat er extra geld via een andere plek binnen moet komen. Nu het kabinet de maatregel wil verlengen is dan ook de vraag waar zij dit van moeten gaan betalen.
Korting op brandstof moet ook na 1 januari van kracht blijven
Inmiddels genieten we al ruim 3 jaar van een verlaagde benzineprijs. Tenminste, van een verlaagde accijns. De prijs aan de pomp in ons land bestaat namelijk uit meerdere onderdelen, waarvan de grootste delen de brandstofprijs is, met daarbij de btw en de accijnzen. Mocht het kabinet de maatregel die stopt op 1 januari 2026 niet verlengen, dan zal de brandstofprijs met zo’n 24 cent stijgen.
In de Tweede Kamer diende de partij JA21 recentelijk een motie in, waarin zij het demissionair kabinet hebben opgeroepen om de maatregel te verlengen. Deze motie werd vervolgens gesteund door een meerderheid in de Kamer, waardoor de betrokken ministers nu hard aan de slag moeten gaan met een verlenging. De grote vraag blijft namelijk hoe deze kostenpost betaald moet gaan worden.
Dure maatregel met voor- en tegenstanders
In de afgelopen jaren vroeg de maatregel om een flinke investering van de Nederlandse bevolking. De schatkist loopt jaarlijks zo’n 1,6 miljard euro mis. Dat geld moet ergens anders vandaan komen, zodat de algehele begroting wel rond blijft. Tot nu toe is het iedere keer weer een puzzel geweest, waar de beleidsbepalers uiteindelijk wel uit zijn gekomen. Dat zorgt ervoor dat het ditmaal wellicht ook weer mogelijk zal zijn.
Ondanks het flinke prijskaartje is dit wel van groot belang, zegt de ANWB. ‘De extra lastenverzwaring maakt autorijden onnodig duur en zet de betaalbaarheid van mobiliteit onder druk’, aldus een woordvoerder van de ANWB.
Hoewel de korting genereus klinkt, is niet iedereen die mening toebedeeld. Zo zegt Peter Mulder dat uit onderzoek van het TNO blijkt dat de maatregel slechts een klein deel van de Nederlandse bevolking helpt. Volgens hen profiteert slechts 2 procent van de mensen met een laag inkomen, aangezien alleen zij veel kilometers rijden.
De overige 98 procent van de mensen met een laag inkomen rijden minder kilometers omdat ze het niet kunnen betalen en hebben relatief minder baat bij de maatregel.
Het onderzoek van het TNO bestempelt de maatregel dan ook vooral als inefficiënt. Als deze groep echt geholpen zou moeten worden, dan kan de overheid zich beter focussen op bijvoorbeeld het verduurzamen van woningen bij deze bevolkingsgroep. Met een dergelijk bedrag zouden er namelijk vele verbeteringen doorgevoerd kunnen worden.
Blijf altijd op de hoogte – volg ons net als duizenden anderen gratis op Whatsapp.
Bitcoin is bezig met een historische bullrun: Nederlanders krijgen €10 crypto gratis
Miljoenen Nederlanders hebben al crypto. En Bitvavo nodigt jou uit: Ontvang tijdelijk € 10 gratis crypto naar keuze. Handel gratis in meer dan 350 crypto samen met 1 miljoen Nederlanders.
Registreer je vandaag en ontvang direct € 10 crypto naar keuze. Een account aanmaken is gratis en kost je maar een minuut.