Rico Engelbarts
2 min. leestijd

Facebook heft verbod op crypto-advertenties op, handhaaft verbod op ICO’s

facebook_heft_vverod_op_crypto_advertenties_op_handhaaft_verbod_op_ICO

Facebook heeft haar policies zodanig aangepast dat advertenties voor cryptocurrencies opnieuw mogelijk zijn, maar houdt het verbod op de promotie van initial coin offerings (ICO’s) in stand. Dat valt te lezen in een aankondiging die op 26 juni gepubliceerd is.
De aankondiging zegt dat het bedrijf de beste manier heeft onderzocht om haar algemene verbod op cryptocurrency-gerelateerde advertenties “de afgelopen maanden” te verfijnen om “bepaalde advertenties toe te staan en er tegelijkertijd aan te werken om ervoor te zorgen dat ze veilig staan”.
In het herziene “verboden producten- en diensten-beleid” van Facebook staat nu:

Vanaf 26 juni zullen we advertenties toestaan die cryptocurrency en gerelateerde inhoud promoten van vooraf goedgekeurde adverteerders. We blijven echter bij het verbod op advertenties die binaire opties en initial coin offerings promoten.

Het onlangs bijgewerkte beleid vereist dat adverteerders die advertenties voor cryptocurrency-producten en -services willen weergeven, een aanvraag indienen zodat Facebook kan beoordelen of de advertenties in aanmerking komen. Aanvragers krijgen de opdracht om “alle door hen verkregen licenties, ongeacht of ze worden verhandeld op een openbare exchange, en andere relevante openbare achtergrond over hun bedrijf, bij te voegen.
Met deze beperkingen geeft Facebook toe dat “niet iedereen die wil adverteren in staat zal zijn om dat te doen”. Het bedrijf zegt naar feedback te zullen luisteren en “indien nodig” haar beleid in de loop der tijd te herzien. Het verklaart ook dat het de technologie die ten grondslag ligt aan cryptocurrencies blijft “bestuderen” terwijl het haar beleid blijft ontwikkelen.
Facebook introduceerde haar verbod in januari 2018, waarbij werd gezegd dat het bedoeld was om “advertenties te voorkomen die financiële producten of services promoten die vaak geassocieerd worden met misleidende of bedrieglijke promotie-praktijken.
Destijds benadrukte Facebook dat het aanvankelijke beleid “opzettelijk breed” was om het bedrijf de tijd te geven om maatregelen aan te scherpen om gewetenloze promotors op te sporen en te voorkomen.

Deel dit artikel
Over de auteur:
Rico Engelbarts

Head of Partnerships Rico kwam in 2013 in aanraking met Bitcoin. Een vriend van hem vertelde hem toentertijd met veel enthousiasme over het decentrale aspect van Bitcoin; een concept wat Rico’s interesse niet meteen wekte.

Net binnen
Meest gelezen
XRP-ripple-logo's-op-telefoon
Voorspelling: dit is wat XRP over drie jaar waard kan zijn
  • 16/08/2025
  • 3 min. leestijd
Michaelvdpoppe-podcast-mic-bitcoin-chart
Michaël van de Poppe: “Altcoins gaan exploderen, zo mik ik op $1 miljoen”
  • 17/08/2025
  • 3 min. leestijd
Corne analist voorspelt xrp koers
Corné Marchand: 'XRP naar $34? prove me wrong'
  • 16/08/2025
  • 3 min. leestijd
Een afbeelding van een vergrootglas die inzoomt op de website van Chainlink, een van de grootste altcoins van de cryptomarkt
Wat XRP nooit lukte, lijkt Chainlink nu wél te doen
  • 15/08/2025
  • 3 min. leestijd
Een candle chart met een hard stijgende groene koers
Onbekende crypto wordt massaal in Nederland gekocht: koers stijgt 120%
  • 15/08/2025
  • 2 min. leestijd
Advertentie

Meest gelezen Nieuws nieuws

Crypto Radar: bitcoin herstelt na $60.000 test, memecoins blinken uit
Waarom Ethereum eerst kan dalen voordat het door 4.000 dollar breekt
  • 29/07/2025
  • 3 min. leestijd
Duizenden Nederlanders met XRP krijgen 25 gram gratis zilver
Duizenden Nederlanders met XRP krijgen 25 gram gratis zilver
  • 05/08/2025
  • 2 min. leestijd
Foto van een Ethereum munt
"Wie goed kijkt naar Ethereum, ziet waar dit naartoe gaat"
  • 05/08/2025
  • 2 min. leestijd
Advertentie
Een cadeau van onze partners: start met een voorsprong 🎁

Zet je eerste stappen in crypto met meer kennis én een extraatje. Ontvang exclusieve bonussen en kortingen van onze partners.

crypto-insiders-icon