Ivo Melchers Ivo Melchers
07/09/2023 11:00 2 min. leestijd
Bijgewerkt op 07/09/2023 11:00

Een nieuw tijdperk: Google’s nieuwe beleid omarmt crypto advertenties

icon-nft
NFT nieuws
Een nieuw tijdperk: Google's nieuwe beleid omarmt crypto advertenties

Foto: Shutterstock/ BigTunaOnline

In 2018 verbood Google alle crypto-gerelateerde advertenties op zijn platforms. Er werd destijds niet aangegeven of het verbod permanent zou zijn of wellicht op een later moment herzienbaar. Laatstgenoemde blijkt het geval te zijn, aangezien de techgigant zijn advertentiebeleid voor cryptovaluta heeft geüpdatet. Adverteerders mogen nu blockchain-games promoten die gebruik maken van non-fungible tokens (NFT’s). Er zitten echter wel wat haken en ogen aan.

📈 Nederlanders op Bitvavo of Bybit slaan jackpot: 135% in 6 maanden door Nederlandse AI-trading start-up 🚀
  • Advertentie
  • Diamond Pigs

NFT advertenties

Google maakte de beleidswijziging bekend middels een blogpost. De wijzigingen, die vanaf 15 september van kracht zullen gaan, is de volgende stap van Google in het opzetten van een open, maar gereguleerde benadering van blockchain- en NFT-games.

Advertenties zijn uitsluitend toegestaan van NFT-games die geen kansspel-gerelateerde inhoud promoten, maar alleen in-game items verkopen zoals kleding, wapens en uitrusting om de gebruikerservaring te verbeteren of gebruikers vooruit te helpen in de game.

In de update van het advertentiebeleid wordt ook opgemerkt dat advertenties voor games verboden zullen blijven waarmee spelers kunnen wedden met hun NFT’s of deze staken voor beloningen, waaronder crypto en andere NFT’s.

Elk type ‘sociaal casinospel’ dat gebruikers NFT’s verleent, mag evenmin adverteren volgens het nieuwe beleid. Bovendien mogen NFT-games geen advertenties kopen bij Google wanneer zij gokken om echt geld promoten.

Alles dat elementen inzet van wat Google als ‘gokken’ beschouwd, zal onderworpen zijn aan aanvullende beperkingen en vereist dat bedrijven goklicenties of certificeringen verkrijgen.

De beleidswijziging illustreert dat Google het verschil erkent tussen games waarbij de NFT’s in-game items vertegenwoordigen die de gameplay verbeteren, versus NFT’s die gokmechanismen voor spelers vergemakkelijken.

Advertentie

Crypto beleid Google Play

In juli kon je ook al in het NFT nieuws lezen dat Google nieuwe regels publiceerde voor zijn mobiele Google Play Store. Digitale activa zoals NFT’s mogen nu verwerkt worden in de applicaties zolang ze geen gokmechanismen bevatten en er volledige transparantie geboden wordt. Het verkopen van in-game items middels een zogenoemde ‘loot box’ is dus bijvoorbeeld niet toegestaan.

Deel dit artikel
Ivo Melchers

Ivo Melchers is sinds oktober 2022 actief bij Crypto Insiders. Met een bachelor in psychologie, gespecialiseerd in economische psychologie, en een jaar ervaring als fulltime crypto-redacteur, schrijft Ivo met passie over de cryptomarkt. Hij wil Nederlanders helpen de complexe cryptowereld te begrijpen en verstandige investeringskeuzes te maken. Zijn grote interesse in journalistiek en crypto werd met name gewekt door de vorige bullmarket.

Net binnen
Trending
Dit is hoe iedereen (zonder stress) winst kan maken op de cryptomarkt
Dit is hoe iedereen (zonder stress) winst kan maken op de cryptomarkt
98-jarige-man wordt miljonair =na 70 jaar oude
98-jarige man wordt miljonair na 70 jaar oude investering
El precio del Bitcoin se dispara, pero China ensombrece los mercados
Bitcoin-verbod China wankelt, geruchtenmolen op volle toeren
Crypto-oplichter stuurt plots bijna $10 miljoen terug naar slachtoffer
Crypto-oplichter stuurt plots bijna $10 miljoen terug naar slachtoffer
Fetch.ai (FET) kan met 85% exploderen na langverwachte AI-fusie
XRP en memecoins dalen flink, wat is er aan de hand?
Advertentie

Trending NFT nieuws

Bitcoin en memecoins schieten omhoog na moordaanslag op Donald Trump
Crypto als wapen tegen China – Trump’s verrassende nieuwe strategie
Advertentie