Simon Bosch Simon Bosch
2 min. leestijd

Social media, maar dan zonder irritante advertenties… Met blockchain kan het wél

social_media_maar_dan_zonder_irritante_advertenties_met_blockchain_kan_het_wel

Stel je eens voor, je zit op een social mediaplatform, maar je wordt niet omvergeblazen door een buitensporige hoeveelheid advertenties. Op bestaande platformen kun je daar wel naar fluiten, maar het Nederlandse bedrijf AIOW pakt het anders aan. Met behulp van blockchain-technologie maken zij een social mediaplatform waarop advertenties niet de boventoon voeren in de gebruikerservaring.

Of je nu tien keer dezelfde advertentie voor een paar schoenen ziet of die oneindige stroom aan advertenties krijgt over internetondernemen; na een tijdje is de lol en het nut er wel vanaf. De grote hoeveelheid aan advertenties bestaat simpelweg doordat dit is waar Facebook en Google hun geld mee verdienen: Facebook haalt bijvoorbeeld 82% van zijn inkomsten uit advertenties en in het tweede kwartaal van 2021 was Facebooks omzet per gebruiker ongeveer 17 Amerikaanse dollar. Dat is een stijging van bijna 46%!. Zelf heb je hier natuurlijk weinig profijt van.

Je zou het hedendaagse online adverteren zelfs kunnen zien als een vorm van agressieve reclame, waarbij de positie van de adverteerder (of het platform) wordt gebruikt om druk uit te oefenen op de consument. In Nederland is dit bij wet verboden.

Binnen de AIOW-app worden advertenties echter opgenomen binnen een apart tabblad, zodat ze je tijdlijn met berichten niet vervuilen. Als je een proefabonnement of een korting van bijvoorbeeld een lokaal bedrijf niet interessant vindt klik je gewoon niet op dit tabblad en heb je dus ook geen last van de advertenties.

Je vrienden in de app kan je belonen met likes, AIOW-tokens of allebei. Verder kun je maximaal 150 van deze vrienden die je volgt – personen en bedrijven –  markeren als favorieten. Van deze 150 favorieten zie je dan ook daadwerkelijk updates verschijnen op je tijdlijn.

Social media moet anders, dat mag duidelijk zijn. Het netwerkeffect van social media komt voor dit project goed van pas. Als meer mensen overstappen op AIOW, dan wordt de stimulans voor andere mensen om dat ook te doen groter. Hoe meer mensen overstappen, des te sneller je af bent van het achterhaalde advertentiemodel. AIOW denkt daadwerkelijk mee met de gebruiker. Daarom luidt het motto van AIOW dan ook: ‘Samen veranderen we sociale media!’

Deel dit artikel
Auteur:
Over de auteur:
Simon Bosch

Simon Bosch is een fanatiek macro-analist die diepgaand onderzoek doet naar onderwerpen waar de meeste mensen niet naar willen kijken. Hij richt zich op de financiële, maatschappelijke en geopolitieke wereld en onderzoekt alles met twee kanten. Volgens Simon bestaan er geen onderwerpen zonder twee kanten en is een sceptische blik altijd nodig. Hij gelooft dat de wereld kapot is en dat crypto een deel van de oplossing kan zijn.

Net binnen
Meest gelezen
bitcoin op een dollarbiljet met de Amerikaanse vlag
Elon Musk: "Amerika gaat failliet, en het gaat sneller dan je denkt"
  • 08/06/2025
  • 3 min. leestijd
Didi taihuttu op strand praat over bitcoin family
Nederlandse 'Bitcoin familie' verstopt crypto wereldwijd na ontvoeringen
  • 09/06/2025
  • 3 min. leestijd
Bitcoin koers herstelt spectaculair, BNB & SUI gaan door het dak
Deze crypto stijgt plots 8.000% in een dag - wat zit hierachter?
  • 11/06/2025
  • 4 min. leestijd
Het logo van Ripple (XRP) op een scherm.
Nieuwe cryptomunt van €600 miljoen gelanceerd op XRP netwerk
  • 11/06/2025
  • 3 min. leestijd
Een afbeelding van een scherm op een aandelenbeurs in Japan
Niet 21.000 Bitcoin, maar 210.000: Metaplanet koers explodeert
  • 09/06/2025
  • 2 min. leestijd
Advertentie

Meest gelezen Nieuws nieuws

Een afbeelding van een blauwe envelop van de Belastingdienst in Nederland, met daarbij een vijftig eurobiljet
Belasting in box 3 gaat veranderen: dit betekent het voor jouw portemonnee
  • 27/05/2025
  • 4 min. leestijd
Nederlanders lopen op straat
Schulden van duizenden Nederlanders kwijtgescholden dankzij nieuwe regeling
  • 31/05/2025
  • 4 min. leestijd
Bitvavo telt af - Deze nieuwe crypto parels zijn in aantocht
Bitvavo telt af - Deze nieuwe crypto parels zijn in aantocht
  • 28/05/2025
  • 3 min. leestijd
Advertentie
Een cadeau van onze partners: start met een voorsprong 🎁

Zet je eerste stappen in crypto met meer kennis én een extraatje. Ontvang exclusieve bonussen en kortingen van onze partners.

crypto-insiders-icon