Foto: fizkes/Shutterstock
Politici en autoverkopers staan steevast in het rijtje van ‘minst betrouwbare beroepen’. Ze krijgen gezelschap van een derde groep professionals: crypto market makers. Dit is een partij die koop- en verkooporders plaatst om liquiditeit te bieden. Daarmee laten ze de handel in cryptomunten zo soepel mogelijk verlopen.
Veel cryptobeleggers begrijpen niet precies wat de functie market maker echt inhoudt. Dat vergroot het wantrouwen behoorlijk. Ze zijn onder andere bang voor prijsmanipulatie, zo blijkt uit een onderzoek van het cryptoplatform LO:TECH.
We houden onze volgers op de hoogte, volg ons op Instagram.
52 procent wantrouwt market makers
Market makers spelen een grote rol op de cryptomarkt. Dit zijn partijen die liquiditeit verschaffen op de cryptomarkt. Dit begrip verwijst naar hoe makkelijk en snel je een asset, zoals een cryptomunt, kunt kopen of verkopen zonder dat de prijs veel verandert.
Liquiditeit is belangrijk omdat cryptohandelaren op die manier zonder te veel vertraging of prijsverschillen actief kunnen zijn. Tegenwoordig vindt een aanzienlijk deel van market making plaats met geavanceerde software.
Zonder market makers is het onmogelijk om te handelen. Ze zijn dan ook onmisbaar voor de cryptomarkt. Toch blijkt 52 procent van de wereldwijde cryptogemeenschap geen vertrouwen te hebben in crypto market makers, wijst het onderzoek van LO:TECH uit.
2000 cryptogebruikers deden mee aan het onderzoek, waaronder investeerders, crypto experts en projectoprichters. Ze waren afkomstig uit 98 verschillende landen en beantwoordden verschillende vragen. Een overgrote meerderheid handelt zelf in crypto en 18 procent van de respondenten is fulltime werkzaam in de sector.
Waarom is het wantrouwen zo groot?
Volgens LO:TECH is de reden dat gebruikers market makers wantrouwen het feit dat oplichtingspraktijken veel voorkomen in de cryptobranche. Er zijn volgens het rapport meerdere bedrijven geweest die voordeden als market maker, maar ondertussen een andere agenda hadden.
Sommige market makers voldoen simpelweg niet aan de eisen van de complexe cryptomarkt. Andere partijen nemen het niet zo nauw met de wet en manipuleren stiekem de prijzen. 34 procent van de respondenten gaf aan geld te hebben verloren aan projecten die samenwerken met market makers.
Slechte ervaringen van gebruikers hebben ertoe geleid dat 89 procent van de respondenten aangaf te denken dat market makers de cryptoprijzen beïnvloeden. 37 procent denkt zelfs dat crypto market makers bestaan om prijzen te manipuleren. De schrijvers van het rapport zijn het daar overigens niet mee eens:
In werkelijkheid zijn de meeste market making strategieën neutraal. Ze gebruiken strategieën die niet afhankelijk zijn van een prijsstijging of prijsdaling.”
Wat moeten market makers doen om het vertrouwen te vergroten?
LO:TECH vroeg respondenten ook om aanbevelingen. Waarmee kan het vertrouwen in market makers worden vergroot? 67 procent geeft aan dat ze transparanter moeten zijn over hun activiteiten en vergoedingen.
Een ruimte meerderheid stelt dat market makers hun samenwerkingen en voorwaarden publiekelijk bekend moeten maken. 48 procent vraagt om publieke dashboards. Dit zijn online overzichten waarop transparant en in real-time informatie, zoals samenwerkingen en handelsgegevens, voor iedereen zichtbaar is.
🎧 Luistertip: In onze podcast De Cryptotafel ontrafelen we de waarheid achter Ripple en XRP – bankmunt van de toekomst of dure illusie?