Foto: Bjoern Wylezich / Shutterstock.com
Op Prinsjesdag werd bekendgemaakt dat de korting op accijnzen op benzine en diesel volgend jaar overeind blijft. Hierdoor betalen we 21 cent minder voor benzine en 15 cent minder voor diesel. Ook de inflatiecorrectie wordt uitgesteld.
Waarom zal tanken dan toch duurder worden?
Nieuwe wetgeving
Nieuwe wetgeving op het gebied van milieu en omgeving zal waarschijnlijk tot extra kosten leiden voor oliemaatschappijen en tankstations. Deze kosten zullen doorberekend worden aan klanten bij de pomp.
Dit zullen geen incidentele verhogingen worden van brandstofprijzen, maar structurele. Dat betekent dat als ze eenmaal ingeprijsd zijn, dat ze ook altijd onderdeel blijven van de brandstofprijs. Het zal weliswaar geleidelijk gebeuren, maar uiteindelijk zullen we het gaan merken in hogere prijzen.
Volgend jaar zal een strengere versie van de Europese richtlijn voor hernieuwbare energie van start gaan. Deze heet REDIII en is een opvolger van twee andere richtlijnen. In 2018 begon dit Europese initiatief om te gaan werken met hernieuwbare energie. Deze opvolger zal starten op 1 januari 2026 en doorlopen tot 2030.
Wat staat er in deze wet?
Volgens de nieuwe richtlijnen moet er in plaats van 10 procent, nu 14,4 procent biobrandstof in benzine en diesel zitten. Biobrandstof kost per liter tientallen centen meer om te maken. Vanaf 2030 moet 28 procent van geleverde energie hernieuwbaar zijn. Dit zal dus meer gaan kosten.
Nog meer kosten en regels
Vanaf 2027 komt er ook nog ETS-2 bovenop. Dat is een Europees emissierechtensysteem, waarbij energiebedrijven emissierechten moeten kopen voor de CO2-uitstoot. Ze moeten bijhouden hoeveel brandstof ze aan klanten verkopen en voor de uitstoot betalen. Ook dit zal doorberekend worden aan klanten.
ETS-2 zal flink extra geld kosten. Volgens onderzoek van de Rabobank kan dit wel 10 procent prijsverhoging opleveren, dit betekent ongeveer 12 cent per liter benzine en 24 cent vanaf 2029. Diesel zal ongeveer 27 eurocent duurder worden na 2030. Daarnaast kunnen er ook extra administratiekosten komen die de prijs verder verhogen.
In 2022 was het prijsrecord van 2,50 voor een liter benzine. Dit record zal in de toekomst verbroken worden door de strengere milieu-eisen. Toch zullen de inkomsten voor het Rijk dalen, omdat er steeds meer elektrisch gereden wordt.
Rekeningrijden?
De oude discussie rond rekeningrijden laait waarschijnlijk weer op. Betalen naar hoeveel kilometers je maakt is wel fair, volgens Luman. Deze econoom geeft aan dat per 1 juli 2026 een soort rekeningrijden voor vrachtwagens van start gaat. Er gaan ook stemmen op om vliegen duurder te maken omdat dit grote vervuilers zijn, maar het lijkt onontkoombaar dat benzine en diesel flink duurder worden in de komende jaren door allerlei milieuregels.
Bitcoin is bezig met een historische bullrun: Nederlanders krijgen €10 crypto gratis
Miljoenen Nederlanders hebben al crypto. En Bitvavo nodigt jou uit: Ontvang tijdelijk € 10 gratis crypto naar keuze. Handel gratis in meer dan 400 crypto samen met 1,5 miljoen Nederlanders.
- Meld je gratis aan bij Bitvavo
- Doe een eerste storting
- Ontvang direct € 10 in crypto naar keuze
–
💬Tip van de redactie: Volg de podcast ‘De Cryptotafel’ op Spotify voor het belangrijkste cryptonieuws, scherpe analyses en gesprekken met experts uit de markt. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte van wat er écht toe doet in de wereld van crypto en economie – zonder ruis of overbodige informatie.