
Een aantal Zuid-Koreaanse banken hebben aan de bel getrokken. Zij maken zich zorgen dat Starbucks een grote ongereguleerde speler in de financiële markt gaat worden. Dat meldt The Korean Times op 21 januari.
Starbucks biedt zijn klanten zogenaamde SBUX prepaidkaarten aan. Klanten kunnen hierop geld zetten en ermee koffie van te voren bestellen. Naar verluidt hebben klanten van het koffiehuisketen al meer dan 1,6 miljard op deze prepaidkaarten gezet.
Vorig jaar meldde econoom John Paul Koning al dat wat Starbucks in essentie doet is miljarden lenen van zijn klanten tegen een negatieve rente van ongeveer 10 procent. Dat betekent dat het koffiehuis er ook nog eens aan verdient en, in tegenstelling tot een bank, hoeft Starbucks geen reserves op te slaan.
Few companies can get that much free financing. But don’t forget breakage—balances that will never be redeemed. In 2018 Starbucks recorded breakage of $155 million,~10% of all card balances.
So the true rate at which customers are lending to Starbucks is probably closer to -10%. pic.twitter.com/hRaN7LGoEf
— John Paul Koning (@jp_koning) August 11, 2019
Volgens de Koreaanse bankgroepen kan Starbucks met dit soort bedragen de overstap maken om een wereldwijde vermogensbeheerder te worden, maar dan een die niet gereguleerd is:
Dankzij nieuwe technologieën zijn koffiebedrijven als Starbucks onze rivalen geworden. Het is prima om Starbucks een ongereguleerde bank te noemen en niet louter een koffiebedrijf.
Aldus Kim Jung-tai, voorzitter van Hana Financial Group, een van grootste financiële instellingen in het land. Yoon Jong-kyoo, voorzitter van de Kookmin Bank (KB) Financial Group, een van de grootste banken in Zuid-Korea, zegt het volgende erover:
De meest gebruikte mobiele betaal-app in de Verenigde Staten was de Starbucks-app, niet de Google of Apple Pay.
Ongeveer 40 procent van de betalingen werd gedaan met de app, en de hoeveelheid contant geld die op de prepaid-kaarten en apps werd geladen, overtrof de hoeveelheid contant geld die sommige banken hebben.
De bankvoorzitters noemen het plan van het koffiehuis om naar de cryptocurrency-markt over te stappen als bewijs op van de doelstellingen van Starbucks. Zoals op Crypto Insiders vorig jaar was te lezen, gaat Starbucks samenwerken met Bakkt, het cryptohandelsplatform voor institutionele investeerders van de Intercontinental Exchange (ICE).
De verwachting is dat Bakkt en Starbucks ergens later dit jaar een app zullen lanceren waarmee gebruikers hun koffie kunnen kopen met bitcoin (BTC). De Koreaanse banken pleiten voor betere regulering op Starbucks door te erkennen dat het niet maar een simpel koffiehuis is:
Starbucks wordt de afgelopen jaren beschouwd als een fintech-bedrijf, niet als een koffiebedrijf. De verwijdering van het woord koffie van het uithangbord bewijst dit ook.
Gratis video’s bekijken? Surf dan naar ons YouTube-kanaal. Abonneer je op ons kanaal en mis niets!
Met onze analisten en het team van Crypto Insiders meekletsen? Join dan ons gratis discussiekanaal op Telegram!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je dan op onze push-berichten, Facebook– of Twitter.