Ivo Melchers Ivo Melchers
16/11/2022 09:15 2 min. leestijd
Bijgewerkt op 16/11/2022 09:15

Nike gaat binnenkort hun eigen NFT-platform lanceren

Nieuws
Adopción masiva: La plataforma de cryptos Nike se asocia con Fortnite

Foto: Shutterstock/pio3

Het wereldberoemde sportmerk Nike gaat zijn eigen platform lanceren, genaamd .Swoosh, waar Nike fans non-fungible tokens (NFT’s) kunnen verzamelen en zelfs samen met het bedrijf kunnen creëren.

Ron Faris, algemeen directeur van Nike Virtual Sudios zegt het volgende hierover:

‘’We geven vorm aan een marktplaats met een toegankelijk platform voor de web3-ontdekkers. In deze nieuwe ruimte kan de .Swoosh community en Nike samen creëren, delen en profiteren.’’

Start gratis met crypto 📈: Alle Nederlanders krijgen in maart €20,- gratis crypto
  • Advertentie
  • Bitvavo

Nike in de metaverse

Dit is niet de eerste stap dat het bedrijf zet in de wereld van NFT’s. Al in eind 2019 kondigde Nike namelijk aan dat het zijn schoenen wilde ‘tokeniseren’ met behulp van NFT’s op de Ethereum (ETH) blockchain. Ook had het bedrijf eind 2021 nog ‘Nikeland’ voor het kindercomputerspel Roblox gelanceerd, wat een totaal van meer dan 26 miljoen bezoekers wist te trekken.

Op 13 december 2021 kondigde Nike aan dat het RTFKT, een NFT bedrijf gericht op verzamelobjecten uit de gaming wereld, had overgenomen. RTFK voegde in mei dit jaar dotswoosh.eth toe aan hun lijstje van Ethereum Name Service (ENS) domeinnamen.

Sinds de overname van RTFKT heeft Nike al meerdere NFT collecties uitgebracht. In april bracht het de ‘Cryptokicks’ collectie uit die bestond uit een totaal van 20.000 NFT’s. Eén van deze NFT’s was ontworpen door Takashi Murakami, een Japanse kunstenaar, en was voor maar liefst $134.000 verkocht.

NFT omzet

Nike heeft een totaal van $185,12 miljoen in NFT omzet gedraaid, volgens data van Dune Analytics. Van die $185 miljoen kwam $93 miljoen van primaire verkoopopbrengsten en $92 miljoen uit royalty’s. Hiermee scoort Nike duidelijk beter dan andere merken die de NFT wereld zijn ingestapt. Dolce & Gabbana staat namelijk op de tweede plek met een totale omzet van $23,69 miljoen.

De meest populaire collectie was Clonex met een totaal volume van $798,68 miljoen. Deze collectie bestaat uit 20.000 3D avatar NFT’s genaamd ‘Clones’. De bodemprijs van deze collectie verdubbelde nadat het nieuws bekend werd dat Nike RTFKT had overgenomen. Het ging namelijk van 3 ETH naar 6 ETH.

Deel dit artikel
Ivo Melchers

Ivo is zich sinds begin 2021 volop gaan verdiepen in de wereld van cryptocurrencies en de blockchain-technologie. Er ging een hele nieuwe wereld voor hem open en hoe meer hij ging begrijpen, des te meer potentie hij begon te zien in de onderliggende blockchain-technologie. Sinds de eerste dag dat hij in aanraking kwam met cryptocurrencies is hij nooit meer gestopt met het leren hierover. Ook zit Ivo in het laatste jaar van zijn bachelor ‘Economic Psychology’ op de universiteit in Tilburg en gaat hij volgend jaar een aansluitende master doen in dit interessante gebied.

Net binnen
Trending
Bitcoin crasht naar $8.900 op grote cryptobeurs, markt zit vol vragen
Bitcoin crasht naar $8.900 op grote cryptobeurs, markt zit vol vragen
Bitcoin koerssignalen suggereren uitbraak naar $50.000
Nieuwe crypto stijgt 12.000% na listing, handelaren happen toe
Cryptokoers crasht bijna 100% na desastreuze aanval op netwerk
Cryptokoers crasht bijna 100% na desastreuze aanval op netwerk
Bitcoin's nieuwe record is historisch signaal voor verdere stijging
Gloednieuwe crypto schiet door het dak en stijgt 1100% & trekt aandacht
Kleine crypto stijgt 170% op Bitvavo, stoot bitcoin van troon
Kleine crypto stijgt 170% op Bitvavo, stoot bitcoin van troon
Advertentie
Advertentie